You are currently viewing "שר הטבעות 2: שובן של הטבעות החכמות" – כל מה שחשוב לדעת על הטכנולוגיה הלבישה הכי חמה היום<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">3</span> min read</span>

"שר הטבעות 2: שובן של הטבעות החכמות" – כל מה שחשוב לדעת על הטכנולוגיה הלבישה הכי חמה היום3 min read

טבעות חכמות הן החידוש האחרון בתחום הטכנולוגיה הלבישה ומאפשרות מגוון רחב של פונקציות הנארזות באביזר קטן, אופנתי ונוח. מכשירים קומפקטיים אלו הם למעשה מחשבים זעירים הנענדים על האצבע ומצויידים בחיישנים וטכנולוגיות מתקדמות כגון חיישני דופק, מד תאוצה, שבבי NFC ועוד, המאפשרים למשתמשים לעקוב אחר מדדי הבריאות שלהם, לבצע תשלומים ללא מגע ואפילו לשלוט במכשירים אחרים באמצעות מחוות.

ככל ש'טכנולוגיה לבישה' ממשיכה להתפתח, טבעות חכמות הפכו לנושא לוהט ומושכות את תשומת ליבם של חובבי טכנולוגיה, ספורט ובריאות כאחד. אין זה פלא שרק לאחרונה ענקית האלקטרוניקה סמסונג הכריזה אף היא על פיתוח טבעת משלה הצפויה לצאת לשוק בקיץ הקרוב ושמועות מדברות על כך שגם אפל לוטשת את עינה לתחום.


סוגים שונים של טבעות חכמות ושימושים מעשיים שלהן

בעוד שטבעות חכמות מציעות מקרי שימוש ויישומים רבים, עדיין אין טבעת חכמה שעושה הכל. כתוצאה מכך, השוק מחולק כיום בין שחקנים שונים המתמקדים בפונקציות ספציפיות. להלן דוגמא לארבעה תחומים מעשיים הנחשבים כמובילים עבור טבעות חכמות:

1. טבעות חכמות לבריאות, ספורט ורווחה

טבעות חכמות אלו נועדו לעקוב אחר מגוון מדדי בריאות, פעילויות ספורט ולעודד רווחה נפשית. מצוידות בחיישנים למדידת דופק, תבניות שינה, צעדים שנהלכו וקלוריות שנשרפו, טבעות אלו מספקות נתונים חשובים שעוזרים למשתמשים לשמור על אורח חיים בריא. חלקן גם מציעות תכונות כגון מעקב אחר מתח נפשי, מדיטציה מונחית ותרגילי נשימה לשיפור הרווחה הכללית.

יצרניות לדוגמא: Oura , Ultrahuman, RingConn, AmazFit.

2. טבעות חכמות לתשלום וגישה

טבעות אלו מתפקדות כמכשירי NFC לבישים ומאפשרות למשתמשים לבצע תשלומים ללא מגע כמו גם גישה למיקומים מאובטחים. הן מציעות אלטרנטיבה בטוחה ונוחה לנשיאת כרטיסים פיזיים או מפתחות ומאפשרות ביצוע עסקאות וכניסה לאזורים מאובטחים בצורה חלקה ומהירה.

יצרניות לדוגמא: McLear, Jakcom Technology, Geak

3. טבעות חכמות עם בקרת מחוות

טבעות חכמות עם בקרת מחוות מאפשרות למשתמשים לתקשר עם מכשירים ויישומים אחרים באמצעות מחוות יד אינטואיטיביות. גישה זו ללא ידיים יכולה לשמש לשליטה על מכשירי בית חכם, ניווט במצגות, הפעלת מוסיקה וביצוע מגוון משימות אחרות ללא צורך בכפתורים פיזיים או מסכי מגע. סוג זה של טבעת חכמה פופולרי במיוחד בקרב חובבי טכנולוגיה ואנשי מקצוע המחפשים נוחות ללא ידיים.

יצרניות לדוגמא: Logbar, RingGo

4. טבעות חכמות לאבטחה

טבעות חכמות לאבטחה מתמקדות בהגנה על מידע אישי ואבטחת גישה דיגיטלית. ניתן להשתמש בהן לאימות דו-שלבי, אחסון סיסמאות ומתן גישה מוצפנת למכשירים ויישומים. טבעות אלו נועדו לשפר את אמצעי אבטחת הסייבר על ידי הצעת שכבת הגנה נוספת מפני גישה לא מורשית.

יצרנית לדוגמא: Gemalto (Thales).

מכיוון שבלוג זה עוסק בעיקרו בטכנולוגיית ספורט ובריאות אתמקד להלן בסוג שימוש זה.


צוברות פופולאריות ככל שגוברת המודעות לבריאות ולרווחה

את עיקר הפופולריות הגוברת של טבעות חכמות ניתן לייחס ליישומי הבריאות והרווחה שלהן ולאור העובדה שיותר ויותר אנשים מתעניינים בסיגול אורח חיים בריא וניהול לחצים טוב יותר.

לפני הופעתן, שעונים חכמים היו מכשירי הלבישה העיקריים הזמינים למעקב אחר בריאות ורווחה. בעוד שהם יעילים, לשעונים חכמים יש כמה חסרונות שמרתיעים משתמשים מסוימים. הם יכולים להיות מגושמים, כבדים ולא ממש אופנתיים, מה שהופך אותם לפחות אטרקטיביים ללבישה רציפה, במיוחד בלילה. אנשים רבים מוצאים שלענוד שעון למיטה זה לא נוח ונוטים להסירו. טבעות חכמות, לעומת זאת, מציעות אלטרנטיבה נוחה ודיסקרטית יותר ומאפשרות ניטור רציף 24/7 מבלי להתפשר על סגנון או נוחות, מה גם שהן מאפשרות לענוד במקביל שעון תכשיט אופנתי ולאו דווקא חכם/דיגיטלי.


טכנולוגיה מתקדמת וחיישנים

בתוך טבעת חכמה אופיינית ניתן למצוא מגוון חיישנים משוכללים שאוספים נתונים פיזיולוגיים מפורטים:

  • חיישני פוטופלתיזמוגרפיה באינפרא אדום (PPG): חיישנים אלה מודדים את קצב הלב ותנודת קצב הלב (HRV) על ידי זיהוי שינויים בנפח הדם בעורקי האצבע.
  • חיישני טמפרטורה (NTC): אלו מודדים שינויים בטמפרטורת עור הגוף ברגישות גבוהה ומספקים נתונים קריטיים למעקב אחר מגמות בריאות, מחזור נשי וניבוי מחלות אפשריות.
  • מד תאוצה וגירוסקופ תלת ממדי: אלו עוקבים אחר עוצמת ומשך הפעילות הגופנית, כמו גם אחר תבניות שינה ותנועה ומבטיחים מעקב פעילות מדויק.
  • חיישני SpO2: טבעות חכמות מסוימות כוללות חיישני חמצן בדם (SpO2) כדי לנטר את רמות ריווי החמצן. שימושיות במיוחד לספורטאים המתאמנים בגבהים או לאנשים עם בעיות נשימה.
  • בלוטות' – לטובת קישור לטלפון הנייד ולאפליקציה מלווה.

סט מקיף של מדדים בריאותיים ורווחה

השימוש בכל החיישנים לעיל בשילוב אלגורתמים מתקדמים מספקים מגוון רחב של מדדים ותובנות כגון:

  • מעקב שינה: תובנות מפורטות על שלבי שינה, איכות השינה, יעילות השינה וזמן ההירדמות.
  • ניטור קצב לב: קצב לב במנוחה, קצב לב במהלך השינה ובריאות לב כללית.
  • תנודת קצב לב (HRV): מדד לחץ והחלמה, ומצביע על האיזון של מערכת העצבים האוטונומית.
  • טמפרטורת עור הגוף: התרעה על בעיות בריאות אפשריות, כגון התפרצות מחלה או שינויים במחזור החודש.
  • רמות חמצן בדם (SpO2): הערכה של בריאות הנשימה וזיהוי בעיות פוטנציאליות.
  • מעקב פעילות: צעדים יומיים, הוצאת קלוריות ורמות פעילות כלליות.
  • ציון מוכנות: הערכה של המוכנות הכללית ליום על סמך נתונים שונים.
  • ציון שינה: הערכה מפורטת של איכות השינה.
  • תובנות התאוששות: מידת ההתאוששות של הגוף מפעילות גופנית, לחץ ופעילויות יומיומיות.

אפליקצייה מלווה

טבעות חכמות מתחברות לאפליקציות סלולאריות ייעודיות ומספקות למשתמשים ממשק אינטואיטיבי למעקב ופרשנות של נתוני הבריאות שלהם. אפליקציות אלו מציעות סיכומי יומיים, ניתוחי מגמות והמלצות מותאמות אישית. משתמשים יכולים להגדיר יעדים, לקבל התראות ולעקוב אחר ההתקדמות שלהם לאורך זמן, מה שמקל על ההתמדה והמוטיבציה במסע הבריאות שלהם. השוני בין החברות השונות בתחום נובע בין היתר בטיב האפליקציה והתובנות שהן מספקות.


שימוש יומיומי: טעינה ולבישה

טבעות חכמות נלבשות בדרך כלל על האצבע המורה, האמצעית או הקמיצה בכל אחת מהידיים ומציעות גמישות ונוחות ללבישה יומיומית. לקריאה מיטבית של המדדים יש לכוון את הסנסור המרכזי (דופק) כך שהוא יופנה לכף היד ושהטבעת לא תנוע בחופשיות מדי כך שהסנסורים יבואו במגע רציף עם העור.

רוב הדגמים כוללים סוללות נטענות עם מחזור פעולה שנע בין 3 ל 7 ימים בטעינה אחת, בהתאם ליצרן, שימוש ולתכונות. כדי לטעון, המשתמשים יכולים פשוט להניח את הטבעת על מעמד טעינה מגנטי ייעודי או לחבר אותה לכבל טעינה USB. זמני הטעינה נעים בדרך כלל בין שעתיים לשלוש שעות עבור טעינה מלאה, כאשר חלק מהדגמים מציעים טעינה מהירה. על ידי השתלבות חלקה בשגרה היומית ומתן אפשרויות טעינה נוחות, טבעות חכמות מבטיחות חוויה ללא טרדות תוך מקסום היתרונות של מעקב אחר בריאות ורווחה.


ישנם גם חסרונות

טבעות חכמות מציעות אפשרות אטרקטיבית למעקב אחר בריאות ורווחה, אך יש להן כמה חסרונות בהשוואה לשעונים חכמים:

דיוק נתונים
  • מיקום חיישן: טבעות נלבשות בדרך כלל על האצבעות שאינן בהכרח המיקום האופטימלי עבור כל חיישני הבריאות. לדוגמה, קריאות חמצן בדם מחיישן בקצה האצבע עשויות להיות פחות מדויקות בהשוואה לחיישן הממוקם על פרק כף היד בשעון חכם.
  • הפרעה מתנועה: פעילויות כמו הרמת משקולות או שימוש בכלים מסוימים הבאים במגע עם הטבעת אינם מומלצים שכן הם עלולים לגרום לשריטות ולהשפיע על קריאות החיישן. שעונים חכמים מושפעים פחות מפעילויות יומיומיות.
  • דיוק קצב לב: בעוד שטבעות חכמות יכולות לעקוב אחר קצב הלב בצורה סבירה במהלך פעילויות יומיות רגילות, הדיוק שלהן עשוי להיות נמוך משמעותית במהלך תרגילים ואימונים. לפעילויות גופניות מאומצות, שעונים חכמים וחגורות דופק חזה נותרים הבחירה המועדפת בשל יכולות ניטור קצב הלב העדיפות שלהם.
שלמות נתונים
  • תכונות מוגבלות: טבעות חכמות מציעות בדרך כלל מגוון מוגבל יותר של מדדי בריאות בהשוואה לשעונים חכמים. בדרך כלל הן חסרות תכונות כמו GPS או מעקב מתקדם אחר אימונים הקיימות בשעונים חכמים רבים.
תצוגה ואינטראקציה
  • ממשק מוגבל: טבעות בדרך כלל חסרות תצוגה או כל כפתורים לתפעול. המשתמשים צריכים להסתמך על הסמארטפונים שלהם כדי לצפות בנתונים ולשלוט בהגדרות. לעומת זאת, שעונים חכמים מציעים תצוגה מובנית לגישה נוחה למידע ולהגדרות.
חיי סוללה
  • הגודל הקטן יותר של טבעות מתורגם לעתים קרובות לחיי סוללה קצרים יותר בהשוואה לשעונים חכמים שיכולים להכיל סוללות גדולות יותר. כפי שהוזכר לעיל, מחזור סוללה יספק בין 3-7 ימים (תלוי בטבעת), אך זמן הטעינה שלהן די מהיר ולא אמור להימשך יותר מ-2-3 שעות.
עלות
  • טבעות חכמות יוקרתיות עם תכונות מעקב בריאות מתקדמות יכולות להיות יקרות באותה מידה, או אפילו יקרות יותר משעון חכם. מחירן נע בדרך כלל בסביבות +/-$300 כאשר בכמה מקרים יידרש גם דמי מנוי לגישה מלאה לכל הפונקציונליות המוצעת.

בחירת טבעת חכמה מתאימה עבורכם

חשוב לציין שלא כל הטבעות החכמות מספקות את אותם מדדים ועומק הדיוק של התובנות יכול להשתנות משמעותית בין מותגים שונים. טבעות חכמות מסוימות עשויות לבלוט במעקב שינה אך מציעות יכולות מעקב מוגבלות אחר כושר, בעוד שאחרות עשויות לספק מדדי פעילות נרחבים אך חסרות ניתוח מעמיק של לחץ או תנודת קצב לב. גם האפליקציות הנלוות נבדלות זו מזו בממשק המשתמש שלהן, חיזוי הנתונים והיקף התובנות הפעילות שהן מציעות.

בחירת טבעת חכמה מתאימה לבריאות ורווחה מצריכה מחשבה זהירה על מספר גורמים כדי להבטיח שהיא עונה על הצרכים וההעדפות הספציפיות שלכם.

ראשית, יש לבחון את מגוון מדדי הבריאות והתכונות המוצעות על ידי היצרניות השונות. שקלו אילו מדדים הם החשובים ביותר עבורכם. חשוב להעריך את הדיוק והאמינות של החיישנים המשמשים בכל טבעת כמו גם את שלמות הנתונים המסופקים.

לאחר מכן, שקלו את התאימות והשימושיות של אפליקציית הטלפון הנלווית. חפשו ממשק ידידותי למשתמש עם חיזוי נתונים קל להבנה והמלצות תובנות. ודאו שהאפליקציה משתלבת בצורה חלקה עם הסמארטפון שלכם ומציעה יכולות סנכרון ושיתוף נתונים נוח. חשוב גם לקחת בחשבון באיזו פלטפורמה אתם משתמשים כעת (אם בכלל) כדי לעקוב אחר הפעילויות הספורטיביות שלכם. בין אם מדובר ב-TrainingPeaks, ‏Garmin Connect, ‏Apple Health, ‏Strava או פלטפורמה אחרת, ודאו שהאפליקציה יכולה להשתלב ולסנכרן נתונים בצורה חלקה עם הפלטפורמה המועדפת עליכם. על ידי שילוב נתונים ממקורות שונים, כולל אימונים, פגישות אימון ופעילויות חוץ, התובנות שמספקת הטבעת החכמה הופכות להיות שלמות ומותאמות אישית יותר. זה מבטיח שמעקב הבריאות והרווחה שלכם ייקח בחשבון את כל ההיבטים של אורח החיים הפעיל שלכם ויאפשר לקבל החלטות מושכלות ולבצע התאמות בכדי למקסם את הביצועים והרווחה שלכם.

בנוסף, יש להעריך את העיצוב והנוחות של הטבעת החכמה. בחרו מידת טבעת שיושבת בנוחות על האצבע ומשתלבת עם הסגנון האישי שלכם. שקלו גורמים כמו עמידות לשריטות, עמידות במים וחיי סוללה כדי להבטיח שהטבעת תעמוד בפני לבישה ושימוש יומיומי. חשוב לציין שרוב החברות מציעות כחלק מתהליך הקנייה אפשרות לבחור את המידה הנכונה לאצבע על ידי כך שהן מספקות תחילה תבניות פשוטות בגדלים שונים, כך שתוכלו למדוד ולבחור את המידה הנוחה והמתאימה ביותר. רק לאחר מכן תסופק הטבעת עצמה.

בעת בחירת חברה, חקרו את המוניטין שלה, את היסטוריית הפעילות שלה ואת חוות דעת הלקוחות. בחרו בחברה בעלת מוניטין חיובי עם היסטוריה של ייצור טבעות חכמות איכותיות ומתן תמיכה מצוינת ללקוחות. שקלו גורמים כמו יבואן ישראלי, משלוח לארץ, תקופת אחריות, עדכוני תוכנה ושירותי תמיכה מתמשכים.

לבסוף, יש לשקול את המחיר שכן הוא עשוי להשתנות באופן משמעותי בין מותגים ודגמים שונים. טווח המחירים של טבעות חכמות נע בדרך כלל בין 250$ ל-400$, תלוי בתכונות, במוניטין המותג ובשירותים נוספים המוצעים. יש לשקול גם את מודל שיטת התמחור שכן חברות מסוימות מציעות אפשרות רכישה חד פעמית, בעוד שאחרות דורשות בנוסף גם מנוי חודשי לגישה לתכונות פרמיום או שירותים מתמשכים.


לסיכום

עבור ספורטאים, טבעות חכמות הן כלים יקרי ערך לשיפור הביצועים וההחלמה. על ידי מתן תובנות מפורטות על איכות השינה, תנודת קצב הלב (HRV) ומוכנות, ספורטאים יכולים להתאים את תוכניות האימון שלהם לצרכי גופם. לדוגמה, ציון מוכנות נמוך עשוי להצביע על הצורך ביום מנוחה או אימון קל יותר, בעוד שציון מוכנות גבוה מרמז שהגוף מוכן לפעילות אינטנסיבית.

עבור חובבי בריאות, טבעות חכמות מציעות גישה הוליסטית לבריאות. הניתוח המקיף שלהן לגבי שינה עוזר למשתמשים לשפר את טיב ואיכות השינה, דבר חיוני לרווחה הכללית. תובנות לגבי לחץ והחלמה מאפשרות למשתמשים לנהל לחצים יומיומיים בצורה יעילה, ומובילות לאורח חיים מאוזן ובריא יותר.

יחד עם זאת חשוב לזכור שבעוד טבעות חכמות מספקות דרך אלגנטית וחדשנית לעקוב אחר מדדי בריאות ורווחה, יש להן מגבלות במונחי דיוק חיישן במעקב אחר פעילויות ספורט אינטנסביות, טווח תכונות ואינטראקציה בהשוואה לשעונים חכמים. חסרונות אלו עשויים להפוך אותן לפחות אידיאליות ככלי ניטור בלעדי, עבור אנשים העוסקים במגוון פעילויות ואימונים אינטנסיביים בהם ניטור בריאות מדויק ויכולות אינטראקטיביות חזקות הן חיוניות. עבור אנשים אלה שילוב של טבעת ושעון חכם הם פתרון שעשוי להיות אידיאלי.


הירשמו לאתר וקבלו עדכון בדבר תכנים חדשים ישירות לאימייל שלכם

כתיבת תגובה