You are currently viewing מזל טוב לכל בעלי שעוני Fenix 7/ Epix 2 / Enduro 2 ובקרוב גם  Forerunner 955 – קיבלתם במתנה מד הספק לריצה ('וואטים')<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">4</span> min read</span>

מזל טוב לכל בעלי שעוני Fenix 7/ Epix 2 / Enduro 2 ובקרוב גם  Forerunner 955 – קיבלתם במתנה מד הספק לריצה ('וואטים')4 min read

העדכון האחרון של  גרסת ה Firmware (רשמית עדיין בסטטוס Beta) בדגמים שצוינו לעיל כולל לא מעט תיקוני באגים ופיצ'רים חדשים כאשר הבולטים שבניהם הם ה Morning Report ומדידת ההספק (וואטים) בזמן פעילות ריצה באמצעות השעון ללא כל צורך בחיישנים חיצונים או מוצרים צד-שלישי.


דוח הבוקר – Morning Report

בכל בוקר וכשעה לפני תום מועד השינה הרשמי אותו הגדרתם בנתוני הפרופיל שלכם, השעון מכין לכם דוח סטטוס עם שלל נתונים ותובנות לגבי כמה אתם מוכנים פיזית ומנטלית 'להסתער' על המטלות והאימונים הממתינים לכם בהמשך היום.

זהו פיצ'ר חדש ודי שימושי שהוצג לראשונה השנה בעת יציאתם לשוק של ה Forerunner 955 ו ה 255 וכעת מגיע לדגמי שעונים נוספים דוגמת ה Fenix 7.


מד הספק ריצה אינהרנטי בשעון

למי שתוהה לדעת ממתי מודדים הספק (וואטים) בריצה ומה השימוש לכך, אני ממליץ בחום לקרוא את המדריך להדיוטות שכתבתי בנושא זה.

חשוב להזכיר ולציין שבניגוד לענף הרכיבה שבו השימוש בהספק כפרמטר הראשי אשר לאורו נקבעים ונמדדים כל מערכי האימונים, הוא דבר מובן מאליו, הרי שבענף הריצה אין זה כך.

כפי שתוכלו לקרוא בכתבה שציינתי יש לכך סיבות רבות ואחת מהן הינה שבאופניים קל היום יחסית למדוד את הספק הרוכב בצורה מדויקת באמצעות חיישני פיתול (Strain Gauges) המותקנים במקומות שונים במערכת הדיווש באופניים.  לעומת זאת, הספק ריצה אינו פשוט למדידה ישירה ועדיין מתקיים ויכוח אקדמי סוער לגבי מהי הצורה הנכונה לעשות זאת ומהם משקלם היחסי של כ"א מהגורמים והכוחות המתקיימים בתנועה הביומכנית של גוף האדם המשפיעים על מדידה זו.

בשל הקושי לעיל, מרבית מדי ההספק לריצה אינם 'מודדים' הספק אלא 'מחשבים' אותו והם עושים זאת באמצעות מודלים ואלגוריתמיים מתמטיים מסובכים העושים שימוש בחיישני תאוצה מתקדמים. מכיוון שלכל חברה בעלת שם המייצרת מד הספק יש מחלקת מחקר ופיתוח עם מדענים משלה, הרי שבפועל לכל אחת מהן תובנות ונוסחאות שונות בהן היא עושה שימוש. התוצאה היא שבניגוד למדי הספק באופניים הניתנים להשוואה אל מול 'אמת' מדידה מוחלטת כלשהי, במדי הספק בריצה אין כזה סטנדרט להשוואה. כך שמד של חברת STRYD יראה, עבור אותו רץ, תוצאות שונות לגמרי ממד של GARMIN או של COROS וקשה מאוד לטעון או להוכיח שמישהו מהם בהכרח טועה.

עבור GARMIN, היכולת למדוד, לחשב ולהציג את נתוני ההספק בריצה בשעון נעשתה עד היום בשלוש צורות אפשריות:

  • שימוש ב GARMIN RUNNING POD – סנסור חיצוני ייעודי אשר קושר לשעון.
  • חגורת דופק מתקדמת של GARMIN דוגמת ה HRM-PRO – המספקת נתון זה בדומה ל POD.
  • שימוש בסנסור ייעודי של חברה צד-שלישי דוגמת STRYD, אשר פיתחה ממשק לשעוני GARMIN

בעדכון הגרסה הנוכחית גרמין מיישרת קו עם מתחרותיה דוגמת COROS, POLAR ו SUUNTO ומאפשרת את מדידת ההספק ישירות באמצעות השעןו ללא צורך בסנסור או חגורת דופק חיצוניים.

לצד נתוני 'קצב' ו'דופק' יש ל'הספק' בהחלט מספר שימושים מועילים ומשלימים ככלי להתנהלות אפקטיבית יותר בזמן הריצה עצמה כמו גם בניתוח המאמץ לאחריה. במיוחד דברים אמורים כאשר מסלול הריצה אינו מישורי ומכיל לא מעט עליות ומורדות המקשות על התנהלות משטר ריצה לפי קצב ודופק בלבד.

לכן בהחלט שווה ומומלץ לנצל את הפיצ'ר החדש ולהכניס אותו למכלול המסכים והנתונים שאתם אוספים ומסתכלים עליהם תוך כדי השימוש בשעון.

איך מפעילים את מדידת ותצוגת ההספק בשעון?

כנסו להגדרות השעון באפליקציה המלווה בטלפון או בשעון עצמו ובחרו בפעילות ריצה כלשהי.

תחת הגדרת Running Power, תוכלו להגדיר מהי הדרך המועדפת עליכם למדידת ההספק (Source) – האם רק דרך סנסור ייעודי, רק בעזרת השעון או בצורה אוטומטית שבה אם השעון ימצא שאינו ממופה לסנסור ייעודי כלשהו, ברירת המחדל תהייה לבצע את המדידה באמצעות השעון. בנוסף תוכלו להגדיר באם על אלגורתמים החישוב להביא בחשבון גם את נתוני עוצמת הרוח והתנגדותה (Account for Wind) כפי שהיא מתקבלת ע"י ספקי תוכן מז"א.

את נתוני ההספק תוכלו לשבץ בכל אחד ממסכי המידע שלכם כאשר יש לכם בחירה של לא מעט חתכים ונתוני מידע לבחור מתוכם, כגון הספק בזמן אמיתי, ממוצע כללי, ממוצע ל 3 שניות, ממוצע ל LAP, תצוגת מחוון, הספק בחתך רמות מאמץ ועוד.

השוואה בין מדידת הספק ישירות בשעון לעומת מדידה בעזרת מד חיצוני

לא התעצלתי ויצאתי לריצה של כמה ק"מ ע"מ לבדוק ולהשוות את ביצועי השעון במדידת הספק.

על יד אחת ענדתי ה Fenix 7 כאשר הוא מציג את נתוני ההספק הנמדדים על ידו ישירות ובמקביל ע"י פוד חיצוני של STRYD ואילו על היד השנייה ענדתי את ה Forerunner 945 אשר הציג נתוני הספק אשר נמדדו בעזרת חגורת הדופק של גרמין מסוג HRM-PRO.

מכיוון שבסופו של דבר הספק בריצה אינו נמדד אלא מחושב ומושפע מהרבה פרמטרים חיצוניים דוגמת גובה ומהירות, בדקתי תחילה ששני השעונים מסכימים פחות או יותר לגבי נתונים אלה.

מבחינת גובה – זהות קרובה. הבדל זניח של מטר שניים.

גובה

מבחינת מהירות – גם תוצאה זהה פחות או יותר למעט ספרינט קצר של מספר שניות שכנראה נמדד כקצר יותר ב Forerunner בכמה מטרים ולכן המהירות חושבה כנמוכה יותר.

מהירות

ועכשיו הסתכלתי והשוויתי בין נתוני ההספק (Power) ובסך הכל התרשמתי לטובה. מבחינת מגמה של שינוי עצימות תוך כדי הריצה ישנה זהות יפה בשתי שיטות המדידה וערכי החישוב די קרובים אחד לשני.

הספק

באם אשווה אותם גם לנתונים שנמדדו בעזרת ה POD של STRYD כמובן שאקבל ערכים לגמרי אחרים כי גרמין ו STRYD מחשבים הספק בצורה לגמרי שונה. אבל מה שכן ניתן לראות שמבחינת מגמת שינויי ההספק שנמדדו, המבטאים שינוי בעצימות ובקצב, הגרפים מתנהגים בצורה דומה.

בגרף להלן STRYD הינו בצבע הסגול ומבטא סקאלה שונה של מדידת הספק אבל התנהגות מגמתית זהה.

הספק

שורה תחתונה

  1. בעדכון זה גרמין משלימה פער חשוב.
  2. 'הספק' הינו פרמטר שימושי שאני ממליץ לכם להכניס למסכי הנתונים שלכם ולהתחיל לצבור עליו תובנות לגבי הריצה שלכם.
  3. במסגרת כל המגבלות שיש עדיין למדי הספק בריצה ולנתונים שהם מציגים, נראה שהיישום עצמו עובד בשעון כשורה מה שאומר שלא צריך יותר מד הספק ייעודי לשם כך אלא אם כן אתם מאמינים יותר באלגוריתמים ובשיטת החישוב של STRYD או חברות אחרות.
  4. גרסת ה Firmware הרלוונטית עדיין מוגדרת כגרסת Beta. במידה ונרשמתם לתוכנית ה Beta של גרמין הרי שהיא תסונכרן ותיטען אוטומטית לשעון שלכם. במידה ולא, יש לכם את האפשרות להוריד ולטעון אותה בצורה יזומה או פשוט להמתין עד שתהפוך לגרסה רשמית (GA) ותיטען לשעון בצורה אוטומטית. המלצתי – באם אתם ממש בסמוך לפני תחרות חשובה על תקחו סיכון מיותר ותתקינו גרסה חדשה, חכו לאחר התחרות.

הירשמו לאתר וקבלו עדכון בדבר תוכן חדש ישירות לאימייל שלכם

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. ליהי

    כל הטיזר הזה רק כדי להגיע לסוף ולגלות שזה עדיין לא יצא כי זה עוד בבטא??

    1. שי ונסובר

      אין שום בעיה להוריד את הגרסה לשעון. כל מה שאת צריכה זה להירשם בגרמין קונקט וזה מותקן לך אוטומטית.

  2. רוברט

    האם ואיך הספק הוואטים בריצה נתמך בפניקס 6 עם רצועת HRM pro ? ראיתי רק שדה להורדה בחנות שמספק את הנתון בשימוש עם הרצועה ולא באופן מובנה

  3. עדי

    אפשר לכייל את הוואטים בגרמין 965?
    בסנכרון ל tp זה דופק לי את כל הנתונים עם tss ו if. גבוהים מדי

כתיבת תגובה