You are currently viewing חופשת רכיבה (כביש) מושלמת במאיורקה, ספרד – כל מה שרציתם לדעת<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">14</span> min read</span>

חופשת רכיבה (כביש) מושלמת במאיורקה, ספרד – כל מה שרציתם לדעת14 min read

[מומלץ לקריאה במכשיר עם מסך גדול. מכיוון שכללתי הפעם מספר רב של תמונות ייתכן וייקח להם זמן להיטען]

טיולי רכיבה על אופני כביש הם יותר מסתם דרך לשמור על כושר; הם הרפתקה שמאפשרת לחקור את העולם מנקודת מבט ייחודית. הריגוש של ניווט בדרכים חדשות, השמחה בגילוי פנינות נסתרות לאורך הדרך, ותחושת ההישג לאחר רכיבה ארוכה הופכים את הטיולים האלה למהנים באופן עצום.

יעד אחד שכזה הינו האי מאיורקה בספרד.

מאיורקה היא גן עדן לרוכבים והיא בהחלט ראויה להיות ברשימת ה Must Do שלכם. עם טופוגרפיה מגוונת, כבישי חוף מהממים וכפרים ציוריים, האי מציע חווית רכיבה יוצאת דופן. מעליות מאתגרות בהרי טרמונטנה ועד לרכיבות נינוחות לאורך חופי הים התיכון, מאיורקה מציעה משהו לכל אחד, בין אם אתם רוכבים מקצוענים המחפשים את האתגר הספורטיבי ובין אם אתם רוכבי "Life Style" מזדמנים הנהנים משילוב של כושר עם טיול ונוף.

תנאי הדרך המצוינים של האי, האקלים הנוח ותרבות הנהיגה המקומית התומכת ומכבדת את רוכבי האופניים בצורה יוצאת דופן, הופכים את מאיורקה למקום בטוח מאוד לרכיבה ויעניקו לכם שכבת נוחות וביטחון.

אז למה אתם מחכים?…. הנה כמה פרטים והמלצות שיעזרו לכם בתכנון הנסיעה ועל הדרך תזכורת לעוד כתבות על מקומות שווים נוספים לרכיבה.

  • חופשת רכיבה (כביש) מושלמת בג'ירונה, ספרד – כל מה שרציתם לדעת (לינק)
  • חופשת רכיבה (כביש) מושלמת בבורמיו, איטליה – כל מה שרציתם לדעת ועוד (לינק)

התקופה הטובה ביותר לביקור?

העיתוי הטוב ביותר להגיע הוא במהלך האביב (אפריל עד יוני) או הסתיו (ספטמבר עד אוקטובר). בתקופות אלה, מזג האוויר אידיאלי לרכיבה – הטמפרטורות נוחות והשמיים בדרך כלל בהירים. הקיץ יכול להיות חם מדי, והחורף, למרות שהוא בדרך כלל נוח, עשוי להביא יותר גשם וטמפרטורות נמוכות יותר בהרים. משהו שרוב הישראלים פחות מסמפטים.


אירועי רכיבה מרכזיים

באם אתם מעדיפים להצטרף לאירועים מאורגנים, מאיורקה מארחת מספר אירועי רכיבה מרכזיים לאורך השנה. המפורסם מביניהם נקרא "מאיורקה 312" המתקיים בדרך כלל באפריל. זהו אירוע רכיבה למרחקים ארוכים עם מסלולים של 312 ק"מ, 225 ק"מ ו-167 ק"מ, המושך רוכבים מכל העולם. יוצאים לדרך ל 167 ק"מ ואם עומדים ב Cut Off, ירשו לכם להמשיך למרחק הבא. שימו לב שהרישום, ברגע שנפתח, מתמלא תוך דקות.


איך מגיעים?

בדרך כלל, כתלות בתקופה הנובעת לצערנו גם בשל מלחמות אזוריות, בחודשי הקיץ, חברות תעופה ישראליות כמו ישראייר ואל על מציעות טיסות ישירות מתל אביב לפלמה דה מאיורקה, בירת האי. זמן הטיסה כ-4.5 שעות וזאת הדרך המהירה והנוחה ביותר, אך כמובן גם היקרה ביותר.

במקביל ישנן לא מעט חברות תעופה המציעות טיסות עם עצירה אחת, בדרך כלל בערים כגון אתונה, ברצלונה, מדריד או מינכן. זמן הטיסה כולל עצירה יכול לנוע בין 6 ל 10 שעות. מכיוון שמאיורקה נמצאת לצידה המזרחי של ספרד, עדיף לכם כמובן שלא להגיע עד לספרד ואז לחזור. למשל: ת"א – אתונה – מאיורקה, דרך חברת AEGAN, היא אופציה מצוינת ומומלצת.

במידה ואתם בוחרים להביא אתכם את האופניים (לא ממליץ), בררו עם חברת התעופה הרלוונטית את המשמעות לכך – מבחינת משקל, מחיר וכדומה.


שכירת אופניים או הבאת האופניים מהבית?

ההחלטה האם לשכור אופניים או להביא את שלכם תלויה כמובן בהעדפה האישית ובנוחות. אני מאוד ממליץ על שכירת האופניים במאיורקה וזאת בשל הזמינות והמגוון של אופני כביש איכותיים מחנויות השכרה בעלות מוניטין. אפשרות זו תחסוך לכם את הטרחה של הובלת האופניים ומבטיחה לכם אופניים המתאימים לתנאים המקומיים כמו גם להתנסות ברכיבה על דגמים חדשים שאולי רציתם לבחון וזו בדיוק ההזדמנות לכך.

מרבית מחנויות ההשכרה הם גם בתי קפה ונקודות מפגש לרוכבים

כנקודת ייחוס להשוואה, שילמתי על תקופה של 5 ימים כ 140 אירו לזוג אופניים והוספתי עוד 50 אירו עבור ביטוח והשתתפות עצמית למקרה של גניבה או שבר (מומלץ).

מספר מקומות מומלצים לשכירת אופניים (יש הרבה נוספים) תוכלו למצוא בלינק להלן. כדאי לבחור בחנות הקרובה יחסית למלון בו תשהו.


שכירת רכב

ע"מ להתנייד באי תזדקקו לרכב. מאיורקה היא אי קטן יחסית, כ-100 על 70 ק"מ לערך, כך שניתן לחצות אותו מקצה לקצה בתוך כשעה וחצי עד שעתיים.

נגישות זו מאפשרת לכם את הגמישות להתמקם במקום אחד או מקסימום שניים לכל אורך התקופה ולהתנייד עם הרכב לנקודת הפתיחה של כל מסלול שתבחרו לרכוב. חשוב לוודא שאתם שוכרים רכב מרווח מספיק לאחסון האופניים.


בחירת מלון

מאיורקה מציעה מגוון רחב של מלונות המוגדרים כידידותיים לרוכבים. מלונות אלו מספקים שירותים מיוחדים נוספים, כגון:
• חדרים/מחסנים מאובזרים לאחסון האופניים בבטחה – עם משאבות אוויר וכלים בסיסיים.
• שירותי תיקונים.
• שירותי כביסה לביגוד רכיבה.
• ארוחות בוקר מותאמות לרוכבים, עשירות בפחמימות וחלבונים.

מלון שמציע גם עמדות לשטיפת האופניים

במאיורקה תוכלו למצוא (בעזרת גוגל) מלונות מסוג זה (Bike Friendly) מכל המינים והגדלים – החל במלונות גדולים של רשתות מוכרות ועד למלונות בוטיק קטנטנים בכפרים מרוחקים ויפהפיים.

גודלו של האי והעובדה שאתם עם רכב מאפשרים לכם גמישות בבחירת המיקום של המלון ולכן כדאי לשקול ללון בעיירות שקטות יותר המאפשרות גישה מהירה יותר לשבילי אופניים ציוריים ופחות עמוסים ולהתרחק למשל מפאלמה, בירת האי, שעמוסה ופקוקה במהלך היום. את פאלמה המתגאה במספר פנינים תיירותיות תבקרו כאשר אתם מוכנים לקחת הפסקה מהרכיבה או ביום האחרון לטיול.

רשימת מקומות ומלונות מומלצים (יש הרבה נוספים) באי, כולל השוואות וביקורות תוכלו למצוא בלינק להלן.


מסלולים מומלצים

כפי שכבר כתבתי, מאיורקה מציעה מגוון רחב של מסלולים מאלפים ומהנים. מבין כולם ישנם כ 9 קטעים ועליות שנחשבות כ Must. הללו הם:

  • ה Formentor
  • ה Sa Calobra
  • ה Coll de Femenia
  • ה Coll de Sa Bataia
  • ה Coll D'orient
  • ה Coll De Soller
  • ה Ermita De Betlem
  • ה Puig Major
  • Puig de San Salvador

פירטתי עבורכם חמישה מסלולים יומיים אפשריים שמאגדים בתוכם את כל הרשימה לעיל. חשוב לציין שרוב המסלולים ניתנים לרכיבה דו-כיוונית כך שניתן להוסיף ולגוון את המסלולים עוד יותר ולבחור בנקודת יציאה הנוחה לכם.

מומלץ תמיד לתכנן את המסלול מראש ולוודא שהוא מתאים לרמת הכושר שלכם. חשוב גם להביא איתכם מספיק מים, חטיפים וציוד הגנה מהשמש.

למי שמעוניין, קבצי ה GPS של המסלולים נמצאים בלינק להלן.


1. Coll De Soller (כולל את ה Puig Major, ה Coll D'orient ו ה Coll de Sa Bataia)

לולאת Coll de Sóller המפורסמת היא מסלול רכיבה מאתגר ומרהיב אשר לוקח אותכם דרך כמה מהנופים היפים ביותר במאיורקה. מכיוון שמדובר בלולאה, אתם יכולים לבחור היכן נוח לכם להתחיל אותה ואפילו באיזה כיוון לרכוב אותה. אני בחרתי להתחיל בכפר המקסים Alaró (שבו גם ישנו את רוב הלילות), הידוע ברחובותיו הציוריים ובקסם ההיסטורי שלו.

מכאן, המסלול ממשיך מזרחה וצפונה לכיוון Coll de sa Batalla. טיפוס זה הוא חימום מושלם, המציע נופים מדהימים של עמקים ירוקים והרים מחוספסים.

הקטע הבא ייקח אתכם ל Puig Major, הפסגה הגבוהה ביותר במאיורקה שמהווה אתגר משמעותי אך גם מציעה כמה מהנופים המרהיבים ביותר באי.

הירידה מ-Puig Major אל Port de Sóller היא כיפית במיוחד, עם כבישים מתפתלים ותצפיות ציוריות על הים התיכון.

פורט דה סולר (Port de Sóller) הוא מקום אידיאלי להפסקה ואכילה, עם חוף יפה ונמל תוסס המספקים סביבה מושלמת להירגע ולהיטען בכוחות מחודשים.

מכאן, המסלול ממשיך אל עיירת סולר (Sóller), אזור ציורי הידוע בבתי האבן שלו ובכיכר העיר התוססת. לאחר עצירה קצרה, האתגר האמיתי מתחיל עם הטיפוס אל Coll De Soller. טיפוס זה, עם עיקולים רבים, הוא פופולרי בקרב רוכבים בשל אופיו התובעני והנופים המדהימים שהוא מציע של העמק למטה.

בבית הקפה שעצרנו בו בפסגת העלייה, סיפרו לנו שפספסנו את יונאס ווינגאגארד בכמה ימים. מסתבר שאת ההכנות שלו לקראת הטור-דה-פראנס הוא ערך ממש כאן.

לאחר כיבוש ה Coll De Soller, תרדו אל Bunyola, עיירה שלווה המוקפת בנופים ירוקים.

הקטע האחרון בחזרה ל-Alaró יעביר אתכם דרך אזורים כפריים שלוים תוך טיפוס שתי עליות נחמדות – ה קול דה הונור ו ה קול דה אוריינט.


2. Andratx loop from Esporles

לולאת אנדראץ' (Andratx) היוצאת מ-Esporles היא מסלול רכיבה מפורסם במאיורקה, המבטיח חוויה בלתי נשכחת לרוכבי אופני כביש.

המסלול מתחיל בכפר המקסים Esporles, ומייד תמצאו את עצמכם שקועים ביופי הטבעי המדהים של האי. המסלול מתפתל בתחילה דרך נופים כפריים ציוריים, עם גבעות מתגלגלות וחורשות זיתים המספקות תפאורה שלווה.

ככל שתתקדמו לכיוון Andratx, השטח יהפוך למאתגר יותר, עם סדרה של עליות קשוחות וירידות מלהיבות. הכביש החופי מציע נופים עוצרי נשימה של הצוקים והים התיכון הנוצץ, מה שהופך כל דווש לשווה את המאמץ.

Andratx עצמה היא עיירה חמודה אך מעט רדומה, מספיקה להפסקת קפה וסיור קצר.

הקטע האחרון בחזרה ל-Esporles יעביר אתכם דרך אזורים כפריים יפים יותר, עם גבעות מתגלגלות עדינות וצמחייה שופעת. לולאת אנדראץ' היא מסלול תובעני אך מתגמל להפליא, המציג את הנופים המגוונים והיופי הטבעי של מאיורקה.


3. Far de Cap Formentor

כרוכבי כביש המחפשים חוויה מאתגרת ומרהיבה במאיורקה, לא תרצו לפספס את המסלול מ Alcudia אל Far de Cap Formentor ומשם ל Pollença וחזרה ל Alcudia .

המסלול מתחיל ב Alcudia שם תדוושו לאורך קו החוף המרהיב, תוך שאתם נהנים מנופים של חופים בתוליים ומים בצבע טורקיז.

ככל שתתקרבו ל-Cap de Formentor, תצטרכו להתכונן לטיפוס מאתגר לכיוון המגדלור. העלייה שווה את המאמץ, שכן היא תתגמל אתכם בתצפיות פנורמיות מרהיבות. בעלי כוח ורצון יוכלו להוסיף טיפוס לכמה צוקים נוספים לאורך הדרך.

ההגעה ל-Far de Cap Formentor היא בפני עצמה שיא, ומהווה נקודה אידאלית למנוחה קצרה ולצילומים בלתי נשכחים.

לאחר מכן, אתם עושים אחורה פנה בכבישים המתפתלים בדרככם ל Pollença דרך נופים ציוריים, הכוללים יערות אורן ירוקים וכפרים שלוים.

Pollença היא עיירה מקסימה הידועה בארכיטקטורה ההיסטורית שלה, כיכר השוק התוססת ומדרגות הקלווארי האייקוניות, שמציעות הזדמנות נהדרת לסיור רגלי קצר באם סחבתם איתכם זוג כפכפים וגם מקום לא רע להפסקת אוכל ראויה.

מ Pollença, המסלול חזרה ל Alcudia עובר דרך אזורים כפריים שלוים, ומאפשר סיום רגוע לרכיבה שלכם.

בשובכם ל Alcudia זה הזמן להחזיר את האופניים לרכב ולטייל בעיירה המקסימה הזו לאורך חומותיה והמדרחובים שבה. תוכלו גם לתת קפיצה לחופי הים ש ב Port Alcudia הסמוכה, לטבול ולהתרענן או סתם לשכב פרקדן ולנוח.


4. Arta Loop (כולל Ermita De Betlem ו ה Puig de San Salvador)

לולאת ארטה (Arta) היא מסלול רכיבה מרתק במאיורקה המציע שילוב של יופי חופי, טיפוסים מאתגרים ונופי כפרים ציוריים.

הרכיבה מתחילה בעיירה ההיסטורית ארטה (Arta), הידועה באדריכלות מימי הביניים שלה ובסנטוארי דה סנט סלבדור (Santuari de Sant Salvador) המרשים.

מכאן, הנסיעה ממשיכה לכיוון Ermita de Betlem. הדרך אל Ermita de Betlem היא קטע מקסים, המתפתל דרך יערות ירוקים ומציע תצפיות פנורמיות על קו החוף. הטיפוס אל המקום עצמו תלול אך מתגמל, עם תצפיות עוצרות נשימה של המפרץ וההרים שמסביב.

מ-Ermita de Betlem, חוזרים שוב ל Arta ומדרימים לכיוון העיירה החופית הציורית Porto Cristo. קטע זה של הנסיעה לוקח אתכם לאורך החוף ומספק נופים מדהימים של המים וקו החוף. Porto Cristo, עם הנמל המקסים שלה והמערות המפורסמות Cuevas del Drach, היא מקום מצוין למנוחה וסיור קצר.

בהמשך, המסלול לוקח אתכם לכיוון Puig de San Salvador, טיפוס מאתגר שהוא גולת הכותרת של הלולאה הזו. העלייה תובענית, אך הנופים מהפסגה שווים את המאמץ. התצפית הפנורמית של 360 מעלות מהפסגה מכסה חלק ניכר מהאי, ונותנת תחושה של סיפוק ויראה.

לאחר הירידה מ-Puig de San Salvador, המסלול ממשיך דרך אזורי הכפרים השקטים לכיוון Manacor. קטע זה מאופיין בגבעות מתגלגלות ונופים ציוריים, ומציע רכיבה נעימה ומרגיעה. Manacor, הידועה בתעשיית הפנינים שלה ובתרבות המקומית התוססת, היא מקום נהדר לקחת הפסקה ולערוך סיור.

החלק האחרון של המסע לוקח אתכם בחזרה לארטה דרך דרכי כפר ציוריות. השטח הנוח והסביבה היפה הופכים אותו לסיום מושלם לרכיבה.


5. Sa Calobra

הדרך ל Sa Calobra, שמתחילה ומסתיימת ב-Pollença, היא אולי מסלול הרכיבה האיקוני והמאתגר ביותר במאיורקה. המסלול, המפורסם בנופים עוצרי נשימה וטיפוסים תובעניים, הוא חלום עבור רוכבי אופניים המבקרים באי.

הרכיבה מתחילה בעיירה המקסימה Pollença, עם הרחובות מרוצפי האבנים והאווירה ההיסטורית שלה וממשיכה לכיוון ההרים. הטיפוס המשמעותי הראשון הוא אל Coll de Femenia, המציע חימום עם נופים יפים של העמקים והיערות שמסביב. מכאן, תמשיכו לטפס עד לColl de batalla, ומשם בקטע של רולינג הילס עד לתחילת האתגר המרכזי שלשמו התכנסנו – ה Sa Calobra.

מה שמיוחד ב Sa Calobra היא העובדה שלפני שמטפסים אליה אתם קודם יורדים אותה עד לקו החוף כשכל הדרך אתם שואלים את עצמכם אם נפלתם על השכל ואיך לעזאזל מטפסים את זה בחזרה.

הירידה היא חוויה מרגשת, כאשר הכביש מתפתל דרך 26 עיקולים בדרכו אל הכפר החופי הקטן. הירידה מספקת תצפיות מדהימות על הנוף אבל חשוב להישאר מרוכזים מכיוון שהכביש צר ומפותל.

בהגעה לתחתית, תמצאו את הכפר הציורי Sa Calobra שוכן בין צוקים מתנשאים ומפרץ יפהפה. זה מקום מצוין להפסקה, המאפשר לכם להתרשם מהסביבה השקטה ולהתכונן לטיפוס המאתגר שמצפה לכם.

הטיפוס היוצא מ-Sa Calobra הוא מה שהופך את המסלול הזה לאגדי. העלייה בת 9.5 ק"מ בממוצע שיפוע של 7%, עם מקטעים שמגיעים עד 12%. הכביש מתפתל ועולה על צלע ההר, ומציע נופים עוצרי נשימה בכל פיתול. זהו מבחן סיבולת וכוח מנטלי, אבל תחושת ההישג עם ההגעה לפסגה היא ללא תחרות.

לאחר כיבוש הטיפוס של Sa Calobra, המסלול לוקח אתכם בחזרה לכיוון Pollença בירידה ארוכה, מהירה וכיפית.

מסלול מהמם ומומלץ.


מספר טיפים לגבי האופניים

בחרתם לשכור אופניים? מעבר כמובן להתאמתם למידותכם, חשוב שתתנו דעתכם למספר דברים:

  • מנעול – רוב חנויות ההשכרה ישמחו לספק לכם מנגנון נעילה כלשהו ללא עלות נוספת. לא חובה, אבל לפעמים תבחרו לטייל או לאכול במקום שאין לכם קשר עין עם האופניים ותמיד יהיה בטוח יותר לנעול, כולל במלון.
  • מטען למערכת הילוכים חשמלית – במידה וקיבלתם אופניים עם מערכת הילוכים אלקטרונית, כדאי לוודא שהיא הוטענה בצורה מלאה ובמידה ולא, לבקש מטען.
  • תיק כלים (פנימית ובלון)– לוודא שקיבלתם תיק כלים קטן המוצמד לאופניים המכיל לכל הפחות פנימית, בלון גז ומתאם לוונטיל.
  • קליפסים לבלמי דיסק – במידה והאופניים שלכם מצוידים בבלמי דיסק. אם וכאשר מפרקים את אחד הגלגלים (למשל לצורך הכנסה לרכב) כדאי להשתמש בקליפס (פלסטיק) ע"מ למנוע מצב שבו אתם לוחצים על המעצור והמנגנון ההידראולי נתקע. אם אין, תמיד אפשר להשתמש גם בחתיכה קטנה של קרטון.
  • מושב – ככל שאתם בעלי אחוריים רגישים ולא רוצים למצוא את עצמכם עם שפשפות וכאבים באזורים רגישים, הכי פשוט, במידה ואתם לא מכירים או לא אוהבים את הדגם שיש לחנות להציע, להביא את המושב שלכם עמכם וטכנאי האופניים במקום ירכיב לכם אותו בשמחה. שימו לב רק לצלם ולסמן עם מדבקה את מיקום וזוויות המושב באופניים שלכם לפני שאתם מפרקים ומסירים אותו, כך שתוכלו להרכיב אותו בחזרה בפוזיציה הנכונה.
  • פדלים – בררו עם חנות ההשכרה איזה פדלים הם מספקים. במידה והללו בעלי חיבור קליט שונה משלכם (למשל Shimano לעומת Look או Wahoo), תוכלו פשוט להביא את הפדלים שלכם ובכך לא תצטרכו להחליף קליטים בנעלי הרכיבה. זה הרכיב הכי קל לפירוק והרכבה באופניים.
  • מד הספק (וואטים) – אם אתם מאלה שגם ברכיבות נופש וכיף חייבים למדוד את הוואטים, האופציה הטובה ביותר עבורכם היא להביא עמכם מדי הספק המשולבים בפדלים – דוגמת אלה של Favero Assioma, GARMIN Rally, Wahoo SpeedPlay ZERO ונוספים. שימו רק לב שהקליטים שלכם בנעליים מותאמים לפדלים אלה. תיאורטית ניתן להביא גם מדי הספק בקראנק ולבקש מהטכנאי להתקין את זרוע הקראנק, אבל זה מחייב הרבה יותר תיאום לגבי המערכות שמותקנות באופניים ולא בהכרח אפשרי.
  • מחשבי רכיבה ותופסנים למיניהם – בשביל מה לרכוב באם הנתונים לא הוקלטו והועלו ל STRAVA ע"מ שכולם ידעו כמה אנחנו נהנים? אל תשכחו להביא את מחשב/שעון הרכיבה שלכם וכמובן את התופסנים והגומיות המתאימים. שימוש חשוב במחשב הרכיבה הוא עבור ניווט. תוכלו להוריד ולטעון למכשיר את קבצי המסלולים (GPS) שברצונכם לרכוב ולנווט באמצעותם בדרכים. זה יאפשר לכם לחסוך בזמן גלישה וסוללה של מכשירי הטלפון.
  • רדאר בטיחות/פנס – בטיחות! באם יש לכם פנס אחורי או רדאר בטיחות דוגמת ה GARMIN Varia,  תמיד טוב להביא איתכם כך שתוכלו להתקין על האופניים. גם במקרה זה – לא לשכוח להביא את התופסנים. יש חנויות השכרה שיוכלו להשאיל לכם פנסים.
  • בקבוקי שתייה (Bidons) – קחו איתכם את בקבוקי השתייה לאופנים מהבית. זה לא שאין לחנות ההשכרה לתת לכם, אבל מבחינה הגיינית, תמיד עדיף את שלכם.
  • ואת הדבר הכי חשוב לתת עליו את הדעת השארתי לסוף – הקסטה. אני ממליץ לכם להתעקש ולבקש מחנות ההשכרה להתקין על האופניים קסטה 34 או מינימום 32 (הכוונה לקסטה שבה גלגל השיניים הגדול ביותר הינו בעל 34 שיניים). קסטה 34 תאפשר לכם לבחור ולרכוב טיפוסים קשים  בהילוך נוח יחסית שיאפשר לכם שליטה טובה יותר ברמת העצימות ולא תצטרכו לשרוף את עצמכם בכל עליה.

הירשמו לאתר וקבלו עדכונים בדבר תכנים חדשים ישירות לאימייל שלכם

כתיבת תגובה