You are currently viewing ה RUNN של NPE – להפוך את חווית הריצה על ההליכון למעניינת יותר – סקירה<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">5</span> min read</span>

ה RUNN של NPE – להפוך את חווית הריצה על ההליכון למעניינת יותר – סקירה5 min read

מאז ומעולם לא סבלתי לרוץ על הליכונים. בוא נודה על האמת, גם על ריצה בחוץ אני לא בדיוק משתגע, אבל לרוץ על הליכון עבורי זה סבל ברמות אחרות כי מעבר לקושי מתווסף לכך הסבל הנפשי הגלום בשעמום של לרוץ במקום. אני יודע מה תגידו – בשביל זה המציאו את NETFLIX, אלא שלצערי אני לא מאלה שמסוגל להתרכז בזמן מאמץ בצפייה בסדרות או סרטים יהיו טיפשיים ככל שיהיו.

בדיוק עבור אנשים כמוני יש כיום בשוק מספר אפליקציות ייעודיות לאימון על הליכון שעיקר יהבן הוא להפוך את האימון למהנה, מדיד, חברתי, מאתגר ואפילו תחרותי וכל זה בשביל לנסות ולגרום לחווית השימוש בהליכון להיות מעניינת יותר ולהרחיק את הסכנה לכך שהוא יהפוך לעוד קולב בגדים בבית. זוויפט, רובי, RunSocial ואחרות הן רק חלק מהחברות שפיתחו אפליקציות המנסות לשכפל את ההצלחה בתחום רכיבות ה Indoor על 'טריינרים חכמים', גם לתחום הריצה על 'הליכונים חכמים'.

ע"מ לאפשר את החיבור בין ההליכון לאפליקציה והיות והשוק משופע דווקא בהליכונים שאינם חכמים, קיימים מספר גדג'טים שונים וביניהם ה RUNN של NPE המסוגלים להפוך כל הליכון 'פשוט' להליכון 'חכם' אשר יאפשר לכם את החיבור הנדרש לאותן אפליקציות.

קיבלתי מצח גורן את המכשיר לצורך בדיקה, שלפתי את נעלי הריצה מהמגירה וכשחדר הכושר נפתח שוב, שמתי פעמי לבדוק את צפונותיו, איך מתקינים אותו? האם הוא פשוט לשימוש? עד כמה הוא מדויק? ולמי הוא מתאים? התוצאות לפניכם.


ה RUNN של NPE  – North Pole Engineering / כרטיס ביקור

NPE הינה חברה ותיקה בתחום טכנולוגיית ספורט. עיקר מיקודה הוא בפיתוח רכיבי תקשורת בבלוטות ו ANT+ המאפשרים לאפליקציות ולמכשירי ספורט/כושר 'לדבר' אחד עם השני. אחד המוצרים המפורסמים שלהם הינו ה CABLE (לחצו על הלינק לסקירה) המאפשר גישור בין סנסורים המשדרים ב ANT+ בלבד למכשירים העובדים בבלוטות.

בשנת 2019 הוציאה החברה את ה RUNN – סנסור ייעודי אשר מתחבר ומודד את נתוני ההליכון שלכם (בצורה שאסביר בהמשך) ובמקביל משדר נתונים אלה בצורה אלחוטית. יכולת זו מקנה לאפליקציות כמו Zwift ואחרות את האפשרות לדעת מה מהירות וקצב הריצה שלכם על ההליכון ובכך להריץ ולהזיז את הדמות הווירטואלית שלכם באפליקציה (Avatar) בהתאם למסלול ולאימון שבחרתם לבצע.

ה RUNN יודע אפילו למדוד ולשדר את אחוז השיפוע שההליכון נמצא בו, אם כי אף אפליקציה עדיין לא עושה בנתון זה שימוש כלשהו.

מה בקופסה?

  • ה RUNN עצמו (הסנסור).
  • תושבת אותה יש לקבע להליכון ואליה מתחבר ה RUNN.
  • כבל Micro USB לצורך טעינת הסוללה במכשיר.
  • מדבקות דו צדדיות M3 לקיבוע התושבת להליכון.
  • מדבקות סימון מלבניות אותן יש להדביק על המסילה ובאמצעותן מודד ה RUNN את מהירות ההליכון.

התקנה ותפעול

התקנת המכשיר היא החלק היותר מאתגר בשימוש בו. נכון שלא נדרשים שום כישורים טכנולוגיים יוצאי דופן, אבל בסבירות גדולה שהעסק טיפה יסתבך לכם ולכן תקצו לכך לפחות 20 – 30 דקות. החדשות הטובות הן שנדרש לבצע זאת פעם אחת בלבד ולאחר התקנה וכיול (כפי שאפרט להלן) המכשיר זמין לשימוש מידי בכל פעם שתעלו על ההליכון.

ה RUNN מודד את מהירות ההליכון באמצעות שני סנסורים המחשבים את המהירות בה עוברת מדבקת סימון ביניהם. ככל שתשתלו (תדביקו) יותר מדבקות על המסילה, כך ה RUNN יהיה מדויק יותר. המינימום ההכרחי הוא מדבקה אחת אבל מומלץ לשים 2-3. המרחק בין המדבקות עצמן צריך להיות לפחות 50 ס"מ.

במדבקה עצמה לא מוטבע שום מידע ואין בה חוכמה כלשהי, כל הייעוד שלה הוא להחזיר אור בצורה שונה מזה המוחזר ע"י משטח המסילה, כך שהסנסורים יוכלו לזהות את נקודת המעבר שלה.

מצאתי שישנן שתי בעיות מרכזיות עם המדבקות הללו והשיטה הזו בכלל:

  • ברוב ההליכונים משטח המסילה הוא לא חלק כי אם מחוספס – מה שאומר שהמדבקות לא יידבקו לכם בצורה טובה ואחרי סיבוב אחד רוב הסיכויים שהן פשוט יתעופפו להן לכל עבר – אם זה המצב יש לכם כמה פתרונות אפשריים: (1). השתמשו במדבקות לבנות חזקות יותר. ניתן להדפיס את השבלונה של המדבקה ופשוט לגזור – כפי שעשיתי לאחר שבנוסף לכך שהמדבקות התעופפו, גם איבדתי את השאר. (2). אם המסילה היא שלכם – תוכלו להשתמש בדבק מגע כלשהו ופשוט להדביק אותן בצורה יותר חזקה. (3). אין חובה להשתמש במדבקות דווקא – אני מזכיר שהתפקיד שלהם הוא לשנות את החזרת האור ולכן אתם יכולים להשתמש גם בטיפקס או טוש לבן אחר במקום המדבקות.
  • נתקלתי בהליכון שבו המסילה עצמה לא הייתה חלקה, כי אם מאותרת בגרפיקה וקווים לבנים ששיבשו את עבודת ה RUNN וגרמו לו למדידה לא נכונה של המהירות – במקרה הזה נסו לבדוק מה המצב בצדה השני של המסילה. האם הוא יותר אחיד בגוון? אם לא, ההליכון עשוי שלא להתאים לשימוש עם ה RUNN.

את המכשיר עצמו יש לקבע באחד מצידי המסילה רצוי בנקודה מיושרת, כדאי בצד הקרוב לשקע חשמלי (במידה ותרצו לחבר את ה RUNN בצורה קבועה לחשמל) ובנקודה שבה אין חשש שהוא יפריע לכם או שתבעטו בו בטעות במהלך הריצה.

הקיבוע לא נעשה לסנסור עצמו כי אם לתושבת אותה מדביקים בעזרת מדבקה דו צדדית חזקה המסופקת בקופסה – מה שאומר שאם אתם עושים שימוש בהליכון ציבורי כלשהו, אתם יכולים לשלוף את ה RUNN ולא להשאירו מחשש לגניבה. בתקווה שאף אחד לא יחמוד את התושבת.

גובה ה RUNN מהמסילה צריך להיות פחות מס"מ (לא יותר מעוביו של עפרון) ע"מ שיוכל לקרוא בצורה נכונה את המדבקות העוברות מתחתיו.

נורות חיווי

למכשיר 3 נורות חיווי המספקות את המידע הבא:

  • שמאלית דולקת – כאשר המכשיר מחובר בפרוטוקול בלוטות'
  • אמצעית דולקת – כאשר המכשיר פועל באמצעות חיבור לחשמל
  • ימנית דולקת – כאשר המכשיר מחובר בפרוטוקול אנט+ (לחיצה כפולה על הכפתור הלבן במכשיר תפעיל/תכבה אופציה זו בהתאמה).

במהלך ההפעלה של המכשיר הנורות הקיצוניות (שמאלית וימנית) יהבהבו כאשר הסנסורים יזהו מדבקת סימון. כמו-כן בתהליך כיול או Factory Reset כל הנורות יהבהבו.

בטריה

NPE מצהירה כי הסוללה ב RUNN מסוגלת לספק בין 15 ל 20 שעות אימון לפני שתתרוקן לגמרי ותידרשו להטעין אותה. משך ההטענה (ע"י חיבור המכשיר לשקע חשמלי באמצעות כבל Micro USB) הינו כשעה וחצי.

להפתעתי גיליתי שאין שום חיווי חיצוני במכשיר לגבי סטטוס הבטריה וגם לא מתקבלת התראת Low Battery לכשהיא קרובה לריקון. זה אומר שאתם בהחלט עשויים להיתקל במצבים בהם המכשיר מפסיק לעבוד לכם באמצע אימון בשל בטריה ריקה וכדאי לזכור ולהקפיד להטעין אותו בכל כמה ימים (בהתאם לתדירות הריצה שלכם). הפתרון האולטימטיבי הוא כמובן לחבר את ה RUNN בצורה קבועה לחשמל.

כן תוכלו לקבל חיווי לבטריה – באמצעות אפליקציית התפעול הייעודית של המכשיר (על כך בהמשך).

כיול

צורת העבודה ושיטת המדידה של ה RUNN הופכת אותו למכשיר מאוד מדויק. קרוב לוודאי שיותר מדויק מהמהירות הנמדדת ע"י רוב ההליכונים עצמם. יחד עם זאת, במידה ואתם מזהים פער בין המדידה המתקבלת בינו לבין ההליכון שלכם, תוכלו לבצע כיול ל RUNN כך שיהיו תואמים עד כמה שניתן.

ישנן שתי שיטות עיקריות לבצע כיול למכשיר. הראשונה היא באמצעות ה RUNN עצמו, כפי שמוסבר בסרט להלן:

הדרך השנייה הינה באמצעות אפליקציה ייעודית הנקראת CONFIGUREZ אותה אתם יכולים להוריד למכשיר הטלפון שלכם מחנות האפליקציות של גוגל עבור מכשירי אנדרויד או של אפל עבור מכשירי IOS.

CONFIGUREZ

באמצעות אפליקצייה יעודית זו תוכלו לבצע מספר פעולות תפעול חשובות כגון:

  • כיול מדידת המהירות
  • כיול מדידת השיפוע
  • עדכון FIRMWARE – במידה וקיים
  • קבלת חיווי לגבי סטטוס הבטריה

האפליקציה מתחברת למכשיר באמצעות פרוטוקול בלוטות.

קישור לאפליקציות

ה RUNN יודע למדוד את הנתונים הבאים:

  • מהירות הריצה שלכם – ע"י מדידת מהירות המדבקות החולפות בין שני הסנסורים הייעודים במכשיר.
  • קאדנס (כמות הצעדים לדקה) – ע"י סנסורים המזהים את רעידות המסילה בכל פעם שאתם דורכים עליה.
  • אחוז שיפוע ההליכון – אותו הוא מודד באמצעות סנסור מובנה במכשיר.

את הנתונים הללו המכשיר משדר לעולם באמצעות שני פרוטוקולים: בלוטות' ואנט+, כאשר בלוטות מופעל תמיד ואת אופציית האנט+ אתם יכולים להפעיל ולכבות.

במהלך הבדיקות שביצעתי קישרתי את ה RUNN לאפליקציות ZWIFT ו ROUVY ללא בעיות. החיבור היה פשוט, נוח והכי חשוב יציב. המכשיר משדר בעוצמה הניתנת לקליטה גם כשהוא מרוחק מספר מטרים מהמכשיר עליו רצה האפליקציה.

בנוסף תוכלו לחבר את ה RUNN גם לשעוני ספורט אליהם הוא מזדהה כסנסור Foot Pod לכל דבר

דיוק

ה RUNN התגלה כמכשיר מדויק ואמין. המדידה שהתקבלה באמצעותו הייתה בסטייה של כ 0.5 קמ"ש (+/-) מהמהירות שהציג ההליכון. לרוב השונות הייתה בסטייה אף קטנה מזו. מן הסתם נתון זה תלוי גם בטיב ההליכון שלכם ועד כמה הוא מדויק ועקבי.

טווח המהירויות שבדקתי נע בין 5 קמ"ש ל 15 קמ"ש. לצערי אני כרגע לא בכושר לרוץ יותר מהר מזה, אפילו לא למספר שניות.

מחיר

מחיר ה RUNN בחו"ל הינו $100. בארץ תוכלו להשיגו אצל צח גורן במחיר של $129 כולל מע"מ.

שורה תחתונה

הציון שה RUNN מקבל נחלק לשניים – עד שמתקינים אותו ומהרגע שהוא הותקן ונעשה בו שימוש שוטף.

לגבי ההתקנה – טוב תעשה NPE אם תמצא דרך לשפר אותה – הן בשיפור טיב המדבקות (או דרך חליפית למדבקות) והן בשיפור ההנחיות. נכון שלא מדובר בפעולה מורכבת מדי, אבל איכשהו יש לה נטייה להסתבך. יחד עם זאת מהרגע שהמכשיר הותקן – הוא פשוט עושה את העבודה שלו מצוין ובצורה מדויקת מה שמאפשר שימוש נוח ואמין מול אפליקציות שונות.

יתרונות

  • מדידה אמינה ועקבית של המהירות – פשוט עובד
  • מתחבר בקלות לכל אפליקציה הן בבלוטות והן באנט+
  • יודע למדוד ולשדר גם את אחוז השיפוע של ההליכון
  • אפליקציה ייעודית נוחה לצורך כיול

חסרונות

  • אין כל אינדיקציה חיצונית לסטטוס הסוללה – אתם יודעים שהיא התרוקנה רק כאשר המכשיר מפסיק לעבוד (או באם אתה מסתכל באפליקצייה הייעודית של המכשיר)
  • לא מגיע עם תקע (אדפטור) לחשמל – רק כבל USB
  • מדבקות הסימון על המסילה – פתרון הדורש רביזיה וסוג מדבקות שונה
  • סטטוס נורות ה LED במכשיר לא כ"כ נהיר ומצריך לזכור את פירושן בע"פ
  • לא פתרון אידאלי לשימוש עם הליכון ציבורי (למשל בחדר כושר) בשל השימוש במדבקות ובצורך לקבע את התושבת למסילה

למי מתאים?

  • לכל מי שיש לו הליכון פשוט בבית ומעוניין להשתמש באפליקציית ריצה מתקדמת
  • למי שעושה שימוש בהליכון משותף – למשל כזה בחדר אירועים בבניין משותף – במידה והוא סומך שלא ייקחו לו את התושבת מההליכון (את הסנסור עצמו ניתן לקחת הביתה בתום האימון)
  • למי שמחפש סנסור מדידה אמין ועקבי

למי פחות מתאים?

לא מתאים לשימוש על הליכון משותף במכון כושר – לא בטוח שבעל המכון יאהב את העובדה שאתם מדביקים לו תושבת לדופן ההליכון או מעטרים לו המסילה במדבקות. מה גם שאת התושבת לא תוכלו לפרק בצורה נוחה ואף אחד לא מבטיח לכם שתמיד הליכון זה יהיה פנוי עבורכם בביקור הבא שלכם במכון.


הירשמו לאתר וקבלו עדכון בדבר תכנים חדשים ישירות לאימייל שלכם.

כתיבת תגובה