You are currently viewing ה RALLY – משפחת מדי ההספק (וואטים) החדשה מבית GARMIN  – כל מה שצריך לדעת על ההכרזה המסקרנת<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">5</span> min read</span>

ה RALLY – משפחת מדי ההספק (וואטים) החדשה מבית GARMIN – כל מה שצריך לדעת על ההכרזה המסקרנת5 min read

אחת הסיבות המרכזיות שאני אוהב מדי הספק בפדלים לעומת סוגי מדי הספק אחרים הינה מפני שהם הקלים ביותר לניוד בין זוגות אופניים שונים – 2 דקות הברגה פשוטה שכ"א יכול לבצע ו 'walla' יש לכם מד הספק מותקן ומוכן לשימוש על זוג אופניים נוסף. אין צורך במכונאי, כלים מיוחדים, או בדיקת תאימות לשאר הרכיבים במערכת הדיווש.

היום, נראה שגרמין לוקחת את יכולת הגמישות בניוד עוד כמה צעדים קדימה עם ההכרזה על ה RALLY – משפחת מדי הספק חדשה מתוצרתה.

יצא לי להיחשף לפדלים החדשים כמה ימים לפני ההשקה הרשמית וריכזתי עבורכם את כל הפרטים החשובים שכדאי לדעת. מכיוון שלא הספקתי לעשות בהם שימוש נרחב – זו אינה סקירה מלאה כפי שאני נוהג לכתוב בבדיקה של מוצר מסוג זה (כזו אני מקווה להשלים בקרוב) – אלא הצצה ראשונה וסיכום הדברים המרכזיים בהכרזה כפי שאני רואה אותם.

RALLY – כרטיס ביקור

לכאורה, מבחינה הסנסור עצמו כמו גם כל מה שקשור לפונקציונלית, מדדים, מטריקות, אחוזי דיוק וכדומה, אין ב RALLY חדש כלשהו שכן המוצר מתבסס אחד לאחד על ה Vector 3, הדור הקודם של מדי ההספק של גרמין. השוני העיקרי בא לידי ביטוי בדגמים השונים שהוכרזו וביכולת ניוד ביניהם – וכאן יש בהחלט כמה חידושים מעניינים וייחודיים.

נפטרו מהבעיות? שיפור המבנה של תא הבטריה

עקב האכילס של ה Vector 3 היה נעוץ בתא הבטריה. תכנון לקוי של רכיב זה גרם למגוון רחב של בעיות וכפועל יוצא לחוסר שביעות רצון מצד הלקוחות וחייב את גרמין להתמודד עם לא מעט אתגרים בשירות וטיפול בנושא זה.

כעת, עם הכרזתה של משפחת ה RALLY, טוענת גרמין שבעיות אלה הן נחלת העבר. תא הבטריה שופר ועוצב מחדש – לא עוד ניתוקי מגע, 'ספייקים' במדידות וכו'

בשורה של ממש לרוכבי כביש החובבים פדלים של SHIMANO

ה RALLY היא כעת משפחה של 3 מדי הספק הנותנים כיסוי כמעט מלא לכל סוגי הרוכבים והקליטים.

  • ה RALLY RK – עבור רוכבי כביש עם פדלים התואמים לקליטים של KEO (LOOK). זה למעשה המחליף הרשמי של פדלי ה Vector 3 התומכים אך ורק בקליטים של KEO.
  • ה RALLY RS – עבור רוכבי כביש עם פדלים התואמים לקליטים של SHIMANO SPD-SL. דגם זה הוא בהחלט חידוש שכן היום אין אף חברה המציעה מד הספק בפדלים התואם לקליטים של SHIMANO, האהובים במיוחד על רוכבים מקצוענים.
  • ה RALLY XC – עבור רוכבי שטח (באשר הם: MTB, GRAVEL, CYCLECROSS) עם פדלים התואמים לקליטים של SHIMANO SPD.

בדיקות קפדניות

גרמין טוענת כי מעבר לבדיקות הרגילות, היא השקיעה לא מעט בבדיקות איכות בדגש על ה RALLY XC המיועדים לשימוש בתנאי רכיבה קיצוניים יותר לעומת רכיבה בכביש. בין שלל הנתונים שפורסמו בהכרזה מצאתי קטע וידאו נחמד שמראה חלק מתהליך הבדיקות שנעשה ע"מ לנטר את טיב העמידות של הפדל

החלפת המד בין סוגי הפדלים השונים

גרמין הצליחה לתחום ולהטמיע את כל רכיבי האלקטרוניקה והסנסורים של המד בציר (Spindle) עצמו. מכיוון שהציר זהה בכל משפחת ה RALLY, הרי שניתן לנייד אותו בין סוגי הפדלים השונים ללא צורך ברכישת מד הספק נוסף ויקר – אלא רק את גוף הפדלים עצמם. זוהי בהחלט יכולת שימושית וחשובה למי שמשלב בין רכיבות כביש לשטח או למי שמעוניין לשנות קליטים ולעבור מ KEO LOOK ל SHIMANO והפוך.

יתרה מזאת, מכיוון שציר (Spindle) ה Vector 3 זהה לציר ה RALLY הרי שמי שיש לו כיום את דגם ה Vector 3 יכול אף הוא לניידם לכ"א מסוגי הפדלים של משפחת ה RALLY החדשה ובכך לשמר את השקעתו.

שליפת הציר והתקנתו מחדש אינה פעולה מסובכת במיוחד ומי שבכל זאת יזדקק לסיוע הרי שכל מכונאי אופניים יידע לעשות זאת. מן הסתם גם לא מדובר בפעולה יומיומית אלא אחת לתקופה בהתאם לצורך שלכם.

חשוב לציין שניוד שכזה אינו בהכרח ייחודי ל RALLY. גם הציר במדי הפדלים של FAVERO ASSIOMA מאפשר ניוד בין סוגי פדלים שונים של XPEDO. יחד עם זאת בעוד שפעולה כזו אינה נתמכת רשמית ע"י FAVERO ועשויה בפירוש לפגוע באחריות שלכם למוצר, זה אינו המצב עם ה RALLY.

ניתן לרכוש תצורה של צד בודד

למי שמחפש להתחיל ולהשתמש במד הספק (וואטים) בעלות זולה יותר, גרמין מאפשרת לרכוש תצורת Single Side שבה רק בפדל אחד מותקן מד ההספק עצמו (הצד השני הוא פדל דמה). במצב זה ערך ההספק הנמדד ע"י המכשיר מוכפל פשוט בשניים. אופציה זו אפשרית עבור כ"א מדגמי המשפחה ובכל שלב תוכלו לרכוש ולשדרג לתצורה מלאה של שני פדלים (עם מדי הספק).

מה בקופסה?

מבחינת השמות, דגמי ה RALLY השונים שהוכרזו כיום הינם:

  • RK 100 / RK 200 ה  R=ROAD  K=KEO-LOOK כאשר 100=Single Side ו 200=Double Side
  • RS 100 / RS 200 ה  R=ROAD  S=SHIMANO כאשר 100=Single Side ו 200=Double Side
  • XC 100 / XC 200 פדלים לקליטים מסוג SHIMANO SPD כאשר 100=Single Side ו 200=Double Side

על הקופסה מופיע שם הדגם כך שתוכלו לזהות ולוודא את התצורה שרכשתם.

בקופסה עצמה תמצאו את זוג הפדלים (בהתאם לדגם שבחרתם) והקליטים התואמים אליהם כמו גם זוג ספייסרים במידה ונדרש להרחיק מעט את גוף הפדל עצמו מזרוע הקראנק.

עיצוב

היתרון הבולט של גרמין אל מול דגמים מתחרים, הינו המראה 'הנקי' של הפדל. כפי שציינתי לעיל, גרמין הצליחה לדחוס את כל האלקטרוניקה והסנסורים לתוך הציר ולפיכך לייצר פדל שנראה ומרגיש כמו כל פדל רגיל. ללא PODים או חלקים אחרים המתווספים לפדל.

להלן המשקל והמידות של הדגמים השונים:

כיוונון מתח הקפיץ האמון על שחרור הרגל/קליט מהפדל ניתן להתאמה באמצעות מפתח אלן פשוט בדומה לכל פדל סטנדרטי.

התקנה

את ההתקנה של הפדלים מבצעים בעזרת מפתח 15 מ"מ רגיל ולא בעזרת HEX KEY. מדובר בכלי עבודה נפוץ ולא יקר שגם אם אין לכם בבית, שווה שתרכשו אחד. אין צורך ב'נעילה' מיוחדת באמצעות מד-מומנט. כל מה שנדרש לעשות הוא להבריג את הפדל לזרוע הקראנק ולחזק בעזרת המפתח.

את עדכוני ה FIRMWARE במידה וישנם – ניתן להטעין לפדלים באמצעות מחשבי הרכיבה של גרמין או באמצעות אפליקציית Garmin Connect בנייד.

בטריה

הבטריה ב RALLY הינה מסוג CR1/3N דגם קצת פחות נפוץ אך עדיין ניתן להשגה במרבית חנויות האלקטרוניקה. לטענת גרמין אורך השימוש המצופה מבטריה חדשה הינו כ 120 שעות רכיבה. בהנחה ואתם רוכבים כ 8 שעות בשבוע, זה אמור להספיק לכם ל כ 3-4 חודשים. עלות הבטריה נע סביב ה 60 ש"ח.

תא הבטריה נפתח באמצעות מפתח אלן פשוט.

פונקציונליות

כפי שכתבתי בפתיחה, ה RALLY מציע פונקציונליות זהה ל Vector 3, מה שאומר:

  • סטיית דיוק מוצהרת של לא יותר מ 1% (פלוס/מינוס) – רף דיוק גבוה – המאפיין דגמי High End.
  • תמיכה בפיצוי טמפרטורה אוטומטי – שמירה על דיוק ההספק הנמדד גם בתנאי טמפרטורה משתנים העשויים להשפיע על הסנסור.
  • תמיכה ב Auto Zero – כיול אוטומטי לצורך שמירה על דיוק מקסימילי.
  • שידור ומדידת נתוני קאדנס (סל"ד) במקביל לנתוני הספק (וואטים).
  • מטריקות Cycling Dynamics – מגוון רחב של מטריקות ומדדים בחתך כל רגל בנפרד.

קישוריות ותפעול

פדלי ה RALLY תומכים בבלוטות וב ANT+ ומאפשרים קישור לכל מכשיר סטנדרטי התומך בפרוטוקולים אלה. הצלחתי לקשר אותם בקלות הן למחשבי הגרמין שלי והן לאפליקציות אימון דוגמת זוויפט, טריינררוד ואחרות.

את הקישור למחשב הרכיבה נדרש לבצע פעם אחת בלבד. ברכיבות הבאות המחשב כבר יידע להתמפות לפדלים בצורה אוטומטית בכל פעם שיימצא בקרבתם.

ע"מ לשמור על דיוק מקסימילי של המדידה, גרמין ממליצה לבצע Zero Offset לפני כל רכיבה (באמצעות בחירת אופציית 'Calibrate' במחשב הרכיבה או באפליקציית האימון במקרה ואתם רוכבים Indoor) – פעולה זו יש לבצע כאשר אתם מנותקים מהפדלים ומחזיקים את האופניים בצורה ישרה.

חיבור ל RALLY בזוויפט

מחיר, זמינות ושירות

הדגמים השונים זמינים לרכישה החל מהיום וע"פ גרמין ישראל הם צפויים להגיע לארץ ממש בימים הקרובים. המחירים הרשמיים הצפויים הינם:

  • 2,999 ש"ח לדגמי הכביש RK ו RS – בתצורת Single Side ו 5,079 ש"ח בתצורת Double Side
  • 5,549 ש"ח לדגמי השטח XC – בתצורת Double Side

בחו"ל המחירים הרשמיים הינם $1,100 לדגמי הכביש $1,200 לדגם השטח מה שאומר שגרמין בחרה לתמחר את ה RALLY RK ו RS (דגמי הכביש)  בפרמיום של 100 דולר לעומת ה Vector 3 שמחירו הרשמי עד כה היה $1,000.

ה RALLY מגיעים עם אחריות יצרן לשנתיים.

האופציה לנייד בין דגמי הפדלים השונים עולה $200 לדגם RK או ל RS ו $250 לדגם XC. עלות זו כוללת למעשה זוג פדלים תואמים ללא הציר עצמו.

שורה תחתונה

ה RALLY אולי לא מביאים בשורה חדשה בתחום הנתונים והמטריקות כמו גם בפונקציונליות הקיימים כבר ב Vector 3 – הדגם הקודם של גרמין, אבל הם בהחלט פותחים אפיקי שימוש חדשים למגוון רחב של רוכבים שעד היום בחרו שלא לעשות שימוש במדי הספק בפדלים. בין אם כאלה שסיבתם הייתה העדפה ברורה לקליטים של SHIMANO על פני אלה של LOOK ועד היום לא היה להם פתרון לכך ובין אם כאלה שעוסקים ברכיבות שטח ועד היום לא מצאו הצדקה מיוחדת לעשות שימוש במד הספק. אין ספק שה RALLY המגובה במכונת שיווק משומנת דוגמת גרמין עשוי להביא להאצת המגמה ולהגברת תודעת השימוש במדידת הספק (וואטים) גם בתחום רכיבות שטח למינהן.

מבחינת המפרט ה RALLY מתדהר ביכולות המאפיינות מד הספק בקטגורית High End, אך כמו כל מוצר חדש, נצטרך עוד תקופה של מספר חודשים בשביל לראות שאכן גרמין פתרה את כל תחלואי העבר של ה Vector 3 ולוודא שהפדלים עומדים ברף הדיוק והעקביות המוצהרים. לצערי – לא הספקתי להעמיד אותם עדיין למבחן מעשי בשטח.

היתרונות של ה RALLY הינם:

  • תמיכה במגוון קליטים (כפי שצוין לעיל) – בדגש על SHIMANO SPD-SL.
  • האפשרות לניוד המד בין סוגי הפדלים השונים תוך שמירה על אחריות היצרן ובעלות יחסית נמוכה.
  • אינטגרציה פשוטה לכל מי שכבר נמצא ב ECO SYSTEM של גרמין – מגובה במטריקות ומדדים מגוונים (Cycling Dynamics).
  • מבנה פדל 'נקי' – ללא POD-ים.
  • תמיכה גם ב Vector 3 – שימור השקעה.

החיסרון העיקרי המסתמן הוא בתג המחיר הגבוה עבור דגם הכביש. לבטח כשמשווים אותו אל מול הדגם המתחרה מבית FAVERO האיטלקית – ה ASSIOMA. לעומת זאת תג המחיר לדגם השטח מתומחר בצורה שווה לדגם ה X-POWER של SRM.


הירשמו לאתר וקבלו עדכונים בדבר תוכן חדש ישירות לדוא"ל שלכם

כתיבת תגובה