You are currently viewing ה ASSIOMA DUO של FAVERO – מד וואטים בפדלים – כל מה שרציתם לדעת – סקירה<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">7</span> min read</span>

ה ASSIOMA DUO של FAVERO – מד וואטים בפדלים – כל מה שרציתם לדעת – סקירה7 min read

גם אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בתחום הרכיבה, ודאי יצא לכם לשמוע על חברות ומותגים כגון Campagnolo, Pinarello, Colnago, Bianchi, Castelli, Elite… והרשימה עוד ארוכה. כולם שמות של חברות איטלקיות מפורסמות להן תרומה משמעותית בהפיכת איטליה לאחת ממעצמות ספורט רכיבת האופניים על כל היבטיו – החל מדגמי האופניים עצמם ודרך מערכות הדיווש, אופנת הלבוש, אביזרים משלימים, טריינרים ועוד.

מותגים איטלקים מוכרים מתחום ספורט רכיבת אופניים

בנוסף לכל השמות הגדולים והמפורסמים הללו, ישנה גם חברה איטלקית קטנה ופחות מוכרת הפועלת כבר כ 30 שנה בתחום ייצור אביזרי אלקטרוניקה שונים בתחום הספורט ושמה FAVERO ELECTRONICS והמוצר שהיא מוכרת בתחום האופניים ושלשמו התכנסנו כאן הפעם הוא ה ASSIOMA – מד וואטים בפדלים שהינו דור הפיתוח השני של החברה למד מסוג זה (BePRO היה שמו של המד מהדור הראשון).


1. מד וואטים בפדלים – מה זה בכלל?

תמונה: DCRainmaker

מדי וואטים נבדלים אחד מהשני בתכונות רבות. ההבדל המהותי ביותר הינו היכן הם ממוקמים לאורך מערכת הדיווש? או במילים אחרות היכן נעשית בפועל מדידת ה’הספק’ על האופניים? כאשר המקומות הללו יכולים להיות: בנאבה (ציר) של הגלגל האחורי, בפדלים – כמו במקרה של ה ASSIOMA, בזרועות הקראנק, בציר המרכזי (Bottom Bracket) או בתושבת גלגל השיניים  (Spider).

לכ”א מהמקומות הללו יש כמובן יתרונות וחסרונות, כאשר ספציפית למד וואטים בפדלים היתרונות הפוטנציאליים (בדגש על המילה 'פוטנציאליים') הינם:

(א). מדידה מדויקת של שתי הרגליים מעצם העובדה שבכל פדל מותקן סנסור נפרד.

(ב). בשל העובדה לעיל, מדי וואטים בפדלים מסוגלים לספק מטריקות משלימות דוגמת איזון בין הרגליים, מיקום נקודות הלחץ של כף הרגל על הפדל, רתימת הכוח לאורך סיבוב הפידול ועוד.

(ג). תאימות כמעט לכל סוג ודגם אופני כביש ונג"ש היות והם מתחברים כפדל רגיל.

(ד). התקנה פשוטה, מה שאמור לאפשר ניוד קל ונוח בין זוגות אופניים שונים.

(ה). ניתן להתקינם גם על אופנים נייחים דוגמת אופני כושר וספינינג ובכך לקבל אומדן ומדידת וואטים גם כאשר אתם עוסקים בפעילות רכיבה מסוג זה כמו גם להתחבר באמצעותם לאפליקציות אימון וירטואליות דוגמת זוויפט ואחרות.

מצד שני, החסרונות הפוטנציאליים של מדים מסוג זה הינם:

(א). בשל המיקום החיצוני הבולט, הם הראשונים לחטוף מכה וזעזוע בעת נפילה – מה שעשוי להביא לשבירתם.

(ב). אתגר עיצובי ליצרניות מבחינת מראה ומשקל – או במילים אחרת עד כמה ניתן להסתיר את מד הוואטים עצמו בתוך מכלול הפדל ולהקנות לפדל מראה 'נקי' של…פדל.

(ג). שחיקה יחסית מוגברת – פדלים רגילים מומלץ להחליף כל שנתיים שלוש בשל שחיקה של גוף הפדל והמסבים. מה המשמעות לכך כשמדובר בפדל שהוא גם מד וואטים? האם זה אומר שנדרש לרכוש מד וואטים חדש בכל החלפה שכזו?

אז איך ה ASSIOMA ביחס לכל אותן נקודות לעיל? האם הם מממשים את היתרונות ומצליחים להתגבר על החסרונות?  או שמא להפך?…

על זאת ועוד בכתבה להלן והפעם בניגוד לפעמים אחרות, לא הייתי צריך לקבל בהשאלה את נושא הסקירה שכן אני בעליהם של זוג פדלי ASSIOMA  מזה כשנה וחצי ועושה בהם שימוש אינטנסיבי כמעט יומיומי. אז כמו תמיד, קחו לכם הפסקה של מספר דקות, כוס קפה טוב ביד והרי בפינה לשיפוטכם: כל מה שאתם צריכים לדעת על ה FAVERO ASSIOMA Power Meter Pedals.


2. מפרט

ה ASSIOMA נמכרים בשתי צורות:

  • UNO – מד וואטים רק בפדל השמאלי, פדל ימני דמה (התוצאה הנמדדת ברגל שמאל מוכפלת ב-2).
  • DUO – מד וואטים בשני הפדלים (סכימה של מדידה נפרדת לכל רגל) – זו התצורה הנסקרת בכתבה זו.

עיקרי המפרט הינם:

  • קישוריות: ANT+ ו Bluetooth
  • שידור נתוני:  הספק (watt), קאדנס (rpm), L/R Balance % (רק בתצורת DUO), יעילות ה Torque (TE) ו – Pedal Smoothness (PS)
  • טווח הספק נמדד: 0 – 2,000 וואט
  • טווח קאדנס נמדד: 30 – 180 rpm
  • סטיית דיוק מקסימילית: 1% +/-
  • בטריה: נטענת, כ 50 שעות עבודה בין טעינות
  • משקל: 151.5 גרם עם הסנסור, 130.3 גרם ללא הסנסור (פדל ימני דמה בתצורת UNO)
  • תמיכה במשקל רוכב מקסימילי: 120 ק"ג
  • אחריות: שנתיים
  • תאימות לקליטים מסוג: LOOK Keo  ו XPEDO Thrust.
  • Q-Factor: אורך 54 מ"מ
  • גובה Stack: אורך 10.5 מ"מ

3. מה בקופסה?

  • פדלים Assioma DUO
  • קליטים מסוג XPEDO – 6 degree float
  • ספייסרים לפדלים
  • מפתח 8mm Hex
  • מטען חשמלי עם 2 כבלי טעינה
  • מדריך הפעלה

שימו לב שעל הקופסה מוטבע בבירור באם מדובר בתצורת UNO (מד וואטים בפדל שמאלי בלבד), או תצורת DUO (מד וואטים בשני הפדלים).


4. עיצוב

פדל ה Assioma מורכב משני חלקים –

  • מכלול הציר המכיל את כל האלקטרוניקה עם 8 סנסורים מסוג Strain gauge וג'ירוסקופ, המותקנים בציר עצמו ובתוך מבנה טבעתי (סוג של POD) מוקשח וחסין למים וזעזועים, בקצהו.
  • גוף הפדל בו מושחל הציר – פדל סטנדרטי התואם לדוושת פדל מסוג XPEDO Thrust NXL, מה שאומר תמיכה בקליטים מסוג LOOK Keo ו XPEDO Thrust.

אחד היתרונות בעיצוב של הפדל הינו שניתן בקלות ובצורה עצמאית להפריד בין הציר (שהינו למעשה מד הוואטים) לבין הדוושה, כך שבמקרה של שחיקה בגוף הפדל בלבד או במסבים הפנימיים, ניתן להחליפם בקלות ללא צורך לרכוש גם את מד הוואטים עצמו.

יתרה מזאת, בגלל שהפדל כולו תואם למבנה פדל של XPEDO ובשל העובדה שכל הפדלים של XPEDO תואמים מבחינת מבנה פנימי ומסבים – ניתן תיאורטית לשלוף את ציר ה ASSIOMA ולהשחילו בפדל MTB של XPEDO דוגמת M FORCE ובכך להמיר מד וואטים משימוש של אופני כביש – לשימוש באופני שטח עם חיבור SPD.

כמובן שלא מדובר בהליך הנתמך רשמית ע"י FAVERO ואם תעשו כך מן הסתם תפגעו באחריות על המוצר, אבל למי שמחפש דרך למדוד וואטים גם על אופני שטח, זו בהחלט אופציה מעניינית וזולה יחסית.

איך להמיר את ה ASSIOMA לשימוש באופני שטח

משקלו של כל פדל הינו כ 150 גרם בלבד. מה שאומר ש FAVERO הצליחו לעשות עבודת עיצוב טובה ולמרות כל האלקטרוניקה והסנסורים, לשמור על משקל בהפרש סביר ממשקל פדל רגיל (כ ~40 גרם יותר, תלוי בסוג הפדל שיש לכם).

מבחינת מידות, הפדל עומד בסטנדרטים המקובלים לדוושת כביש המותאמת ל LOOK Keo ואינו מאריך את  Q-Factor ו Stack Height בצורה חריגה (מ"מ בודד עד שניים).

מבחינת המראה של הפדל – אומנם יש לפדל POD בקצהו, אבל העובדה שה POD מעוצב בצורת טבעת סימטרית סביב הציר והוא צמוד לזרוע הקראנק, הופכת אותו לפחות בולט ומוזר ותוך זמן קצר רובכם לא ישימו לב לנוכחותו. ה POD עצמו קשיח מאוד ובשנה וחצי האחרונות שרד לא מעט נפילות של האופניים (חלקן נפילות בהם הח"מ היה עדיין מחובר אליהם – לצערו… 😊).


5. התקנה

ללא ספק ההתקנה הקלה הינה אחד היתרונות הגדולים ביותר של Assioma DUO . כ"א יכול לעשות זאת ללא צורך בשום כישורים טכניים. פשוט מבריגים את הפדל לתוך המגרעת בזרוע הקראנק תוך שימוש במפתח ה HEX המסופק עם הדוושות. אין צורך בחיזוק של 'מפתח מומנט' מיוחד או הפעלת כוח רב.

כשם שההתקנה קלה, כך גם פירוק הפדלים מהאופניים. מה שאומר שניתן להעביר ולנייד אותם בקלות בין זוגות אופניים שונים וכן לפרק ולהרכיב אותם בעת ניוד האופניים לתחרות כלשהי בחו"ל.

שימו לב כי ה POD עצמו צריך להיות חופשי ממגע עם זרוע הקראנק ולכן הכי נוח ופשוט להשתמש בספייסר שמגיע עם הפדלים.


6. בטריה

הבטריה ב ASSIOMA הינה בטריה נטענת מסוג Lithium-polymer והיא אמורה לספק כ 50 שעות עבודה. FAVERO מצהירה שרק לאחר כ 500 מחזורי הטענה (שאמורים להספיק ל כ 25,000 שעות רכיבה) אתם צפויים להתחיל להרגיש ב 'הנחתה' כלשהי בקיבולת הבטריה.

מהרגע שבו המערכת מתריעה על Low Battery, יש לכם עוד כ 8 שעות רכיבה לפני שהבטריה תתרוקן לגמרי.

לכבל ההטענה הכלול עם המערכת יש כמה יתרונות נחמדים:

  • הוא כפול, כך שניתן להטעין את 2 הפדלים בו זמנית.
  • החיבור הוא באמצעות מגנט – אין צורך לחפש מאיזה צד להחזיק ולחבר את הכבל.
  • החיבור למטען עצמו הוא מסוג USB רגיל, מה שאומר שאתם יכולים להשתמש במטען גם לשימושים אחרים דוגמת טעינת 2 טלפונים במקביל.

מצד שני מדובר בעוד כבל ייעודי ולא סטנדרטי המתווסף לאוסף הכבלים האינסופי שאתם מתחזקים באחת המגירות. לא ברור למה איגוד הצרכנים העולמי (אם יש דבר כזה) לא דורש מכל יצרניות האלקטרוניקה להגיע להסכמה וסטנדרט אחיד בכל מה שקשור לסוג כבל הטענה.

בזמן ההטענה נורות החיווי בפדלים דולקות בצורה קבועה ולכשתתמלא הסוללה, יחלו להבהב בצורה רציפה. במצב עבודה רגיל של הפדל, ברגע שהסנסור ‘ער’ ועובד ישנה נורית חיווי ב POD המהבהבת אחת לכמה שניות.


7. תפעול

השימוש ב ASSIOMA הינו ע"י צימוד הסנסור כ Power Sensor לשעון/מחשב הרכיבה שלכם (נדרש רק בפעם הראשונה) ו/או ע"י צימודו לאפליקציית אימון בה אתם עושים שימוש (דוגמת טריינררוד, זוויפט ואחרות).

חשוב לוודא כי בשעון/מחשב הרכיבה אתם מזינים נכונה את אורך זרוע הקראנק שלכם במסך הגדרות הסנסור. ברירת המחדל ברוב השעונים הינה 172.5 מ"מ ואם היא אינה תואמת לזרועות הקראנק שלכם, תוצאות המדידה שתקבלו עשויות שלא להיות מדויקות.

מבחינת תפעול שוטף מומלץ לבצע לפני כל רכיבה (ולבטח כדבר ראשון לאחר התקנת הפדלים) פעולת כיול הנקראת 'Zero Offset'. מטרת פעולה זו הינה ל'אפס' עיוותי מדידה על הסנסור במידה ונוצרו. די דומה ל'איפוס' מד-משקל במטבח. במציאות, אני מקפיד לעשות זאת כ Best Practice רק אחת לכמה שבועות, או כשאני מבצע סקירה והשוואה בין שני סנסורים שונים.

את ה ‘Zero Offset’ תוכלו לבצע בעזרת מחשב הרכיבה או באמצעות האפליקציה הייעודית של FAVERO אותה ניתן להוריד לטלפון הנייד מחנות האפליקציות. האפליקציה נתמכת הן במכשירי אנדרואיד והן במכשירי אפל והיא מאפשרת לבצע מספר פעולות תפעול ותחזוקה נוספות וביניהם התקנת עדכוני Firmware ומבחן Torque סטטי לאישוש ובדיקת כיול הפדלים – בלינק להלן תוכלו לקרוא על מבחן כזה שעשיתי לפדלים.

החיבור של מד הוואטים לאפליקציה הוא באמצעות Bluetooth והיא עצמה די פשוטה לתפעול ואינטואיטיבית לשימוש. בסרט להלן תוכלו לראות הסבר מלא שלי על השימוש באפליקציה:


8. קליטים של LOOK Keo ותאומיהם

מכיוון שמדובר בפדלים ובניגוד למדי וואטים מסוגים אחרים, ל ASSIOMA עשויה להיות השפעה על חווית הרכיבה שלכם בשל חובת השימוש בקליטים מסוג – LOOK Keo/XPEDO Thrust (ותאומיהם).

תמונה: lavelocita.cc

מבחינה אישית – לפני השימוש ב ASSIOMA, נהגתי לרכוב עם פדלים וקליטים של SHIMANO וחווית הרכיבה במעבר ל LOOK הייתה לא מורגשת מבחינתי. יחד עם זאת ישנם כאלה הטוענים שעבורם מדובר בסוג של Downgrade, בשל העובדה שהקליטים של SHIMANO רחבים יותר ומאפשרים התאמה טובה ומדויקת יותר במיקום הקליט בחיבורו לסוליית נעל הרכיבה וגם בשל מגרעת קדמית (Hook) גדולה שמאפשרת חיבור מהיר ונוח יותר לפדל.

כאמור, אם אתם מגיעים ממערכת LOOK, הרי שלא קיים הבדל מבחינתכם.

אחת מהביקורות המעטות שנשמעו בעבר נגד ה ASSIOMA היו לגבי החיבור של הקליט לפדל. הטענה הייתה שקשה לנתק את הרגל (נעל) מהפדל ונדרש להפעיל כוח רב יותר מאשר בפדלים אחרים גם כאשר כיוונון הקפיץ במנגנון הנעילה היה מכוון על הרמה הקלה ביותר. FAVERO לא התעלמו מהעניין וב 2019 הוציאו גרסה חדשה לפדלים עם קפיץ משודרג המציע טווח ויסות מומנט גדול יותר (בין 8 ננומטר ל – 20 ננומטר) שפתר בעיה זו.


9. נתונים נוספים מעבר להספק (Watts)

בעזרת מערכת הסנסורים הבנויה בפדל וכן בשל העובדה שמדובר בזוג מדי וואטים המודדים כל רגל בנפרד, ה ASSIOMA מסוגלים למדוד ולחשב גם את הנתונים הבאים:

  • Cadence  –  סל"ד.
  • Power Balance (L/R) – חלוקת ההספק בין הרגליים באחוזים.
  • Torque Effectiveness – כמה יעילה היא פעולת הדיווש לאורך מחזור סיבוב שלם. כמה אחוזים מסך תנועת הדיווש באמת תורם לתזוזה קדימה לעומת הרמת סרק של הפדל.
  • Pedal Smoothness – כמה חלקה ורציפה היא פעולת הדיווש לאורך מחזור סיבוב שלם – באחוזים.
  • Power Phase – היכן לאורך סיבוב שלם של דיווש, אתם מצליחים לייצר את ההספק המקסימילי שלכם.
  • Rider Position – כמה זמן מתוך הרכיבה בוצע בישיבה וכמה בעמידה.

את כל הנתונים הללו תוכלו לראות במחשב/שעון הרכיבה שלכם (במידה והוא מאפשר זאת) בזמן אמת ולאחר מכן גם באפליקציה בה אתם שומרים את נתוני האימן.

כך זה נראה למשל ב Garmin Connect:


10. קישוריות

ה ASSIOMA תומך בשידור:

  • פרוטוקול ANT+ כפרופיל POWER
  • פרוטוקול Bluetooth כפרופיל POWER

תמיכה זו מאפשרת לעשות בו שימוש ולהתחבר עם כל שעון/מחשב רכיבה סטנדרטי כמו גם עם כל אפליקציות האימון הנפוצות – דוגמת ZWIFT, TRAINERROAD, SUFFERFEST, TACX TDA, ROUVY ועוד.

חשוב לשים לב כי ה ASSIOMA DUO עובדים בשיטה של Master/Slave – זאת אומרת שהקישור לעולם החיצון נעשה דרך הפדל השמאלי בלבד והוא דואג לתקשר פנימית עם הפדל הימני ולדווח את ממצאיו ולכן יש להקפיד להתחבר לפדל זה בלבד. יחד עם זאת יש מחשבי/שעוני רכיבה ששיטת העבודה שלהם שונה בחיבור מסוג בלוטות (למשל POLAR) והם מחייבים התחברות לכל פדל בנפרד. FAVERO מספקת לכך פתרון ומאפשרת להתאים את הגדרות הפדלים כך שיתמכו בדרישת חיבור שכזו.


11. דיוק ועקביות

FAVERO מצהירה על ה ASSIOMA שהינם בעלי סטיית דיוק של לא יותר מ 1% +/-  המאפיינת מדי וואטים ברמה הגבוהה ביותר שיש. מנגנון הפעולה שלהם כולל גם אלגורתמים מיוחד לפיצוי ותיקון סטיית מדידה הנובעת בשל שינויי טמפרטורה (Active Temperature Compensation).

אחרי יותר משנה וחצי של אינספור רכיבות פנים וחוץ בהן אני מבצע מדידות, בדיקות והשוואות אל  מול טריינרים ברמת High End הנחשבים בתעשיה כמדויקים מאוד וגם אל מול מדי וואטים אחרים – אני בהחלט מוצא הצהרה זו כנכונה ומבחינתי ה ASSIOMA מהווים מקור אמין ועקבי להשוואה בכל הסקירות שאני מבצע.

להלן 4 דוגמאות להמחשה:

אימון ERG – השוואה בין FAVERO ASSIOMA לבין TACX NEO2T
אימון ERG – השוואה בין FAVERO ASSIOMA לבין WAHOO KICKR CORE
רכיבת חוץ – השוואה בין FAVERO ASSIOMA לבין Power2Max NGECO
רכיבת פנים (SIM) – השוואה בין FAVERO ASSIOMA לבין KICKR CORE

מדידת הקאדנס של ה ASSIOMA אף היא מדויקת ובכל המדידות וההשוואות התקבלו תוצאות עם הבדל שלא עולה על יותר מסל"ד בודד.


12. מחיר, שירות ויבואן בישראל

נכון להיום ולמיטב ידיעתי, ה FAVERO ASSIOMA נמכרת בארץ ע"י שני יבואנים מקומיים:

  • גיל טרויגוט הבעלים של חברת Calze היבואנית של Power2Max (ומותגים נוספים) ו
  • דייויד ירושלמי הבעלים של חברת BladeX שבין היתר מייבאת גם את 4iiii ׁׂ(ומותגים נוספים).

יחד עם זאת חשוב להדגיש כי בניגוד ליצרניות אחרות, FAVERO מגבילה את היבאונים שלה בסוג התמיכה שהם יכולים לספק מקומית שכן מדיניות השירות שלה עם מוצר זה הינה ריכוזית בכל מה שקשור לטיפול בתקלות.

המחירים הרשמיים כפי שמפורסמים באתר של אחד מהיבואנים הינם:

  • ASSIOMA UNO – פדל מד וואטים בודד + פדל עם ציר רגיל:   2,000 ₪
  • ASSIOMA DUO – זוג סנסורים/פדלים עם מדי וואטים:            3,100 ₪

כמו כן ניתן לקנות את החלקים הבאים לצורך שדרוג (מ UNO ל DUO) או לתחזוקה:

  • גוף פדל בלבד:                                 280 ₪
  • סנסור – ציר פדל בלבד (מד וואטים):   1,600 ₪
  • פדל מד וואטים בודד:                        1,900 ₪
  • ערכת מסבים:                                  200 ₪

ה ASSIOMA מגיעים עם שנתיים אחריות.

המחיר הרשמי בחו"ל של ה DUO כפי שמופיע באתר של FAVERO הינו $691 ללא מיסים ומשלוח.


13. דגמים מתחרים

בתחום מדי וואטים בפדלים לאופני כביש/נג"ש ישנם כיום כ 4 שחקנים מרכזיים:

  • GARMIN VECTOR 3
  • POWERTAP P2
  • SRM LOOK EXAKT (שיתוף פעולה בין SRM ו LOOK)
  • FAVERO ASSIOMA
מימין לשמאל: ASSIOMA, VECTOR2, P2, EXAKT (תמונה: powermetercity)

על השונה והדומה בין הדגמים הללו אקדיש בקרוב כתבה נפרדת. רק אציין כי מבחינת מחיר – ה ASSIOMA הינם הזולים ביותר.


14. שורה תחתונה

יתרונות

  • קלים להתקנה ולניוד בין זוגות אופניים
  • מדידת הספק דו-צדדי – כל רגל בנפרד
  • מדויקים, עקביים ואמינים מאוד
  • מטריקת נתונים נרחבת
  • זוכים לפידבק וקונצנזוס חיובי ברשתות החברתיות ומצד בלוגרים ידועים
  • בטריה נטענת
  • הפדל עצמו ניתן לתחזוקה והחלפה מבלי צורך להחליף את הסנסור עצמו
  • משדרים גם בבלוטות וגם באנט – גמישות מלאה בהתחברות לשעוני/מחשבי רכיבה ולאפליקציות אימון.
  • שנתיים אחריות.

חסרונות

  • כבל הטענה ייעודי
  • מחייבים קליטים של LOOK (או תואמים)
  • תוספת של POD בקצה הפדל – אני מודה שלי זה לא מפריע בכלל וגם המבנה של ה POD הוא סימטרי, חלק ו'נבלע' בזרוע הקראנק, אבל אני יכול להבין אנשים שפחות אוהבים את המראה.

15. לסיכום

אוהב, משתמש ומבסוט.


הירשמו לאתר וקבלו עדכון בדבר תוכן חדש ישירות לדוא"ל שלכם

כתיבת תגובה