You are currently viewing ה EDGE 130 Plus החדש של GARMIN – כל מה שרציתם לדעת – סקירה<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">4</span> min read</span>

ה EDGE 130 Plus החדש של GARMIN – כל מה שרציתם לדעת – סקירה4 min read

בחודש יוני האחרון רעננה גרמין את משפחת מחשבי הרכיבה שלה (ה EDGE), בשני דגמים חדשים ובשני הקצוות: ה EDGE 130 Plus שהחליף את ה EDGE 130 וה EDGE 1030 Plus שהחליף בהתאמה את ה EDGE 1030.

קיבלתי מהיבואן (גרמין ישראל) את דגם ה 130 החדש בהשאלה למבחן ויצאתי לבדוק מה השתנה? מה הבדל בינו לבין שאר דגמי ה EDGE? ומי קהל היעד של מכשיר זה?

על כל זאת ועוד בסקירה שלפניכם.


מה השתנה?

ה EDGE 130 Plus הינו מחליפו של דגם ה 130 שהוכרז לפני קצת יותר משנתיים – באפריל 2018. מבחינת מאפיינים חיצוניים דוגמת מראה, משקל, כפתורי הפעלה וכו' – דבר לא השתנה. המכשירים זהים אחד לאחד.

שני הדגמים – זהים לחלוטין מבחינת מראה

גם מבחינת החומרה אין כל שינוי למעט הוספת חיישן תאוצה (Accelerometer) המקנה למכשיר יכולת לזהות תנועה וכיוון במרחב.

שדרוג זה איפשר לגרמין לכלול שתי פונקציות הקיימות כבר בשאר מכשירי ה EDGE ובחלק מדגמי שעוני הספורט החדשים:

  • Incident Detection– היכולת לזהות אירוע החשוד כתאונה שעברתם ושליחת הודעה אוטומטית מלווה בציון מיקומכם, לנמען/ים שהגדרתם למקרה חירום. בדרך כלל הטריגר לכך יהיה כתוצאה מזיהוי של בלימת מהירות חדה המשולבת עם שינויי כיוון של המכשיר במרחב. השימוש בפונקציה זו מחייב קישור פעיל אל מול הטלפון הנייד.
  • MTB Dynamics– מטריקה מיוחדת לרוכבי שטח הכוללת 3 מדדים עיקריים:

GRIT– ציון/מדד לתוואי מסלול/שביל שרכבתם בהתאם לנתוני ה GPS ומתאר נקודות הגובה של המסלול.

FLOW– ציון/מדד לטכניקת הרכיבה שלכם במסלול/שביל ספציפי – ציון המושפע ממהירות, בלימה/תאוצה חיתוכי פניות וכו' – ככל שתצליחו לשמור על מומנטום יציב ומהיר, כך ציונכם יהיה טוב יותר.

JUMPS– מטריקות שונות הקשורות ל'קפיצות' שאתם מבצעים עם האופניים וזמן השהייה באוויר.


מה עוד השתנה בין ה 130 ל EDGE 130 Plus?

כחלק מבידול ושדרוג הדגם, גרמין הוסיפה למכשיר מספר פונקציות ומטריקות חשובות ושימושיות:

Climb PRO

אחת הפונקציות שאני אוהב ומוצא אותה כשימושית ביותר הינה ה Climb PRO. פונקציה זו מאפשרת לכם להתמקד בכל העליות המשמעותית שמצפות לכם לאורך המסלול. עבור כל מסלול (Course) שתטענו ותבחרו במכשיר, תוכלו לראות טבלה המפרטת את העליות הצפויות עם מידע רלוונטי לגביהן דוגמת: אורך העלייה, ממוצע השיפוע, היכן מתחילה העלייה ביחס לנקודת התחלת המסלול ועוד. במהלך הרכיבה עצמה, ברגע שתתקרבו לעליה מסוימת (מתוך הרשימה), יתווסף, בצורה אוטומטית, מסך מידע המתמקד בעליה זו ובו תוכלו לראות בצורה גרפית ברורה את גרף העליה, המרחק שנותר לקצה, אחוזי השיפוע וכו'. מידע שימושי שעשוי לעזור לכם לנהל את המאמץ טוב יותר לאורך העליה.

היכולת להוריד למכשיר תוכניות ואימונים מובנים (Workouts) –

באמצעות אפליקציית Garmin Connect אליה המכשיר מסונכרן, תוכלו לבנות ולטעון אימונים ולבצע אותם תוך כדי רכיבה.

בזמן שאתם מבצעים את האימון, המכשיר מציג לכם, עבור כל אינטרוול, את היעד והזמן הנדרשים אל מול הביצוע שלכם בפועל.

את האימונים הללו ניתן לבנות בצורה ישירה ב Garmin Connect או בכל פלטפורמה אחרת דוגמת TrainingPeaks, TrainerRoad ואחרות – ולטעון אותם ישירות למכשיר ע"י השמת הקובץ בתיקייה המתאימה במכשיר או בצורה אוטומטית ע"י סינכרון בין הפלטפורמות לעיל לבין חשבון המשתמש שלכם בגרמין.

במהלך השימוש שביצעתי, אימוני רכיבה ששובצו ביומן ה TrainingPeaks סונכרנו בצורה אוטומטית למכשיר ובכל יום נתון המכשיר הזכיר והציע לי לבצע את האימון הרלוונטי לאותו יום.

היכולת לשלוט בטריינר חכם (Indoor Trainer)–

פונקציה זו מאפשרת ל EDGE 130 Plus לשלוט על הטריינר החכם שלכם ולשנות את התנגדותו בהתאמה לאחוזי שיפוע המסלול במידה ותבחרו לרכוב מסלול כלשהו או לוואטים נדרשים (Target Watts), במידה ותבחרו לבצע אימון מובנה כלשהו במוד ERG.


דברים חדשים נוספים

עם הוצאת ה EDGE 130 Plus וה EDGE 1030 Plus, גרמין שחררה 3 יכולות חדשות שאמורות להיתמך גם בדגמי ה 530, 830 ו ה – 1030 במהלך הרבעון הבא באמצעות עדכון Firmware:

  • מיגרציה אוטומטית של כל הגדרות הסנסורים שלכם ממכשיר קודם (במידה ואתם משדרגים ממכשיר ישן יותר)– כך שלא תצטרכו לחפש ולהגדיר אותם מחדש. אופציה שימושית שעזרה לי לנייד בקלות את ארבעת הסנסורים עימם אני עובד בשוטף במכשירי ה EDGE האחרים שיש לי. כחלק מהעברת ההגדרות נשמרו גם השמות הייעודים שנתתי לסנסורים, אבל שימו לב שב EDGE 130 Plus עצמו, אין אפשרות לשנות ולעדכן את שמות הסנסורים.
  • הגדרה אוטומטית של מסכי הנתונים (בהיבט שדות המידע המוצגים), המסתמכת על ההגדרות הקיימות שלכם במכשירים קודמים, כך שלא תצטרכו לעבוד קשה ולהגדיר הכל מחדש. ספציפית במכשיר ה EDGE 130 Plus אופציה זו פחות שימושית היות והמכשיר תומך ב Activity Profile אחד בלבד וסוגי שדות המידע הקיימים בו מוגבלים מעט (על כך בהמשך).
  • שיתוף המסלול באופציית ה Live Track (מעקב בזמן אמת)– מאפשר לכל מי שהגדרתם ואפשרתם לעקוב אחריכם לראות גם את המסלול המתוכנן שלכם ומיקומכם ביחס אליו. תצוגת המסך של העוקבים, תתעדכן בכל 30 שניות במיקומכם על המסלול/מפה, כמו גם בנתונים סטטיסטים על מהירותכם, המרחק שעברתם וכו'.  חשוב לזכור כי אופציה זו מחייבת את קישור מכשיר ה EDGE לטלפון הנייד במשך כל זמן הרכיבה.

מעבר לשינויים אלה, כל שאר הפונקציות שהיו קיימות ב EDGE 130 ממשיכות להיות זמינות גם ב EDGE 130 Plus וזה אומר בין היתר:

  • עדכוני מזג אוויר,
  • יכולת להתחבר לסנסורים: מד דופק, מד וואטים, קאדנס, מהירות, רדאר ואורות.
  • עדכון ומשוב לגבי ביצועים – כגון שבירת שיאים, נתוני VO2Max וכו',
  • יכולת לטעון ולרכוב מסלולים (Courses),
  • קישור ל STRAVA LIVE SEGMENTS
לינק לסקירה שכתבתי על הרדאר של גרמין: Garmin VARIA

ה EDGE 130 Plus לעומת שאר דגמי ה EDGE

משפחת ה EDGE כוללת כיום כ 4 דגמים עיקריים וכמו בכל משפחת מוצרים טכנולוגיים, הבידול והשוני ביניהם נבנה סביב 3 צירים עיקריים:

  • חומרה– גודל המכשיר והצג, סוג מסך התצוגה (Touch Screen, כפתורי הפעלה או שילוב של שניהם), מעבד, סנסורים וגודל זיכרון.
  • תוכנה/פונקציונליות– סט הפונקציות בהן תומך המכשיר. לעיתים נקבע כאילוץ למגבלות החומרה ולעיתים כהחלטה שיווקית של גרמין, ע"מ לייצר את הבידול והמדרג בין המכשירים.
  • מחיר– פועל יוצא של שני הסעיפים לעיל.

לשימושכם, מצרף מסמך השוואה שערכתי באמצעות האתר הרשמי של GARMIN, המפרט את השוני בין הדגמים השונים.

לחצו על הלינק מתחת עבור טבלת השוואה מלאה

כפי שניתן לראות, ההבדלים הבולטים בין מכשיר זה לשאר המכשירים, מעבר לגודל הפיזי ולמסך, הינם:

  • אין יכולת קישור ב WIFI לטלפון (רק באמצעות Bluetooth),
  • כמות מופחתת של שדות מידע לשימוש (ראו גם בהמשך תחת הכותרת "חסרונות"),
  • אין תצוגת מפה וכן יכולות הניווט מוגבלות,
  • אורך חיי הבטריה.

מה מגיע בקופסה?

מלבד המכשיר עצמו מגיעים בקופסה גם:

  • כבל הטענה Micro USB,
  • שני Mount-ים סטנדרטים של גרמין (נעילה ע"י רבע סיבוב) עם מספר גומיות – ע"מ לאפשר קיבוע של המכשיר לאופניים בזמן השימוש,
  • שרשרת/צמיד נשיאה למכשיר (אופציונלי)

מפרט – תכונות חשובות

המאפיין הבולט ביותר במכשיר הוא כמובן גודלו ומשקלו:

  • משקל המכשיר הוא 33 גרם בלבד.
  • גודל המסך (אלכסון) הינו 1.8 אינץ.

למי שמעוניין ורוצה, למכשיר תמיכה מלאה בעברית, כך שניתן להגדיר כי כל ההודעות ושדות המידע יוצגו בעברית מלאה.

המכשיר תומך בחיבור/קישור ב ANT+ ו Bluetooth הן לסנסורים והן למכשיר הטלפון הנייד.

אורך חיי הבטריה המוצהר הינו 12 שעות. 3 שעות פחות מאורך חיי הבטריה המוצהרים לדגם הקודם ה EDGE 130. "אם כלום לא השתנה מבחינת חומרת הדגמים, איך זה יכול להיות?" אתם ודאי שואלים את עצמכם. התשובה לכך, היא שגרמין הכירה בעובדה שאומדן של 15 שעות לא תאם למציאות בפועל ולכן עודכן הנתון בהתאם.

במדידות שעשיתי קיבלתי את התוצאות הבאות:

  • בפרופיל שימוש מוגבר- רכיבות בחוץ שכללו חיבור לטלפון, הפעלת GPS, קישור למד דופק ומד וואטים כמו גם חיבור לרדאר (VARIA)– קצב הצריכה עמד על כ ~8% לשעה. זה אומר כ 12 שעות שימוש לבטריה ובהתאם לנתון שגרמין מפרסמת.
  • בפרופיל שימוש מועט– רכיבות In Door, ללא חיבור לטלפון, ללא GPS עם קישור למד וואטים ולמד דופק – קצב הצריכה עמד על כ ~3% לשעה.  כ 33 שעות שימוש לבטריה.

מחיר

המחיר הרשמי של ה EDGE 130 Plus בחו"ל הינו 200 דולר, זהה למחיר הדגם הקודם (ה EDGE 130). המחיר הרשמי בארץ, כפי שמופיע באתר היבואן הינו : 949 ש"ח.

המחיר כולל שנתיים אחריות.

התמחור הרשמי בחו"ל (ובארץ) לשאר דגמי המשפחה הינו: ה 530 כ $300 (1,399 ש"ח) , ה 830 כ $400 (1,879 ש"ח) וה 1030 Plus כ $600 (2,840 ש"ח).


חווית התפעול והשימוש

במבחנים שעשיתי למכשיר השתמשתי בו הן עבור רכיבות חוץ והן עבור רכיבות In Door כאשר אני משווה ומפעיל במקביל מכשירי EDGE אחרים דוגמת ה EDGE 1030 וה EDGE 520.

מבחינה תפעולית, למרות גודלו הקטן, המכשיר קל ונוח מאוד לשימוש. 5 הכפתורים הם מספיק גדולים ונוחים ללחיצה ולתפעול ולכל אחד מהם יש תפקיד מוגדר (ובדרך כלל בודד). במקרה הזה: פשטות זה לא מילה גסה.

גם התצוגה המתקבלת ממסך המכשיר (שחור/לבן), הינה ברורה וחדה. אבל, כדאי לציין כי לטיב הראיה שלכם עשויה להיות השפעה עד כמה מכשיר זה מתאים עבורכם. במילים אחרות, אם אתם נזקקים למשקפי קריאה (והם אינם עליכם בזמן הרכיבה), הרי שמסך התצוגה של ה EDGE 130 Plus עשוי להיות עבורכם קטן מדי לשימוש ובמיוחד אם הגדרתם במסכי התצוגה יותר מ 5-4 שדות מידע ואתם מאלה שאוהבים לראות את הנתונים בזמן אמת תוך כדי הרכיבה עצמה.

תצוגה ברורה וחדה

הגדרת המסכים ושדות המידע, מעט שונה ממכשירי EDGE אחרים היות ויש רק Profile Activity בודד. בתחילת הרכיבה אתם נדרשים לציין איזה סוג רכיבה זו (Ride, Indoor, Mountain וכו') ובהתאם לכך המכשיר יודע לבצע מספר הגדרות בצורה אוטומטית – כגון להדליק/לכבות את ה GPS ולהוסיף מסכי מידע רלוונטיים. לדוגמא במידה ובחרתם בסוג רכיבה Mountain יתווסף אוטומטית מסך המציג את נתוני ה Mountain Dynamics.

המכשיר מאפשר להוסיף עד 5 מסכי מידע לבחירתכם, כאשר בכ"א ניתן להגדיר בין שדה נתונים אחד לשמונה. המסכים שהגדרתם יהיו זהים עבור כל סוג/פרופיל רכיבה שתבחרו.

ניתן להגדיר עד 8 שדות בכל מסך

דיוק GPS

ה EDGE 130 Plus מאפשר חיבור למספר רשתות לווין: GPS, GLONASS  ו Galileo. בנוסף מותקן במכשיר מד גובה ברומטרי הניתן לכיול במידה ואתם חשים כי נתוני הגובה אינם כמצופה.

בכל הרכיבות שביצעתי לא חוויתי וזיהיתי תופעת ניתוק, כיסוי או פערים בדיוק המסלול המוקלט ובהקשר הזה המכשיר עובד מצוין.

השוואת הקלטת GPS בדגם ה 130 אל מול ה 1030

שימוש במפה וניווט

המכשיר אינו מציג מפות על רובדיהם השונים, אלא משרטט את הדרך והמסלול על תרשים ריק.

יחד עם זאת מבחינת ניווט ה EDGE 130 Plus מספק פונקציונליות מסוימת ומאפשר בין היתר:

  • הוראות ניווט (Turn By Turn Navigation) בהתאם למסלול שבחרתם לרכוב – המכשיר לא יידע להורות לכם לפנות שמאלה ב'כביש 90' (לשם הדוגמא), אבל כן יידע להתריע על פנייה שמאלה בעוד כ X מטרים.
  • הצגת תרשים כיוון רכיבה כללי.
  • שתילת נקודות ציון בהתאם למיקומכם כך שתוכלו להציגם ולנווט אליהם בעצמכם ע"י הצגת מצפן וכיוון כללי.
  • אפשרות לנווט בחזרה לנקודת ההתחלה מכל נקודה לאורך המסלול.

את המסלולים עצמם ניתן לבנות ב Garmin Connect (ב WEB) או בכל פלטפורמה אחרת ולטעון אותם ישירות לשעון ע"י שתילת הקובץ בתיקייה המתאימה או בצורה אוטומטית ע"י שימוש בממשק שיש לגרמין אל מול פלטפורמות דוגמת STRAVA, Komoot, RideWithGPS ואחרות.


שורה תחתונה

יתרונות

  • גודל ומשקל – למי ש'קטן וקל יותר' הוא טוב יותר עבורו.
  • יחס פונקציונליות/מחיר (Value) טוב – רף כניסה בהחלט אטרקטיבי לעולם הנתונים של גרמין.
  • הוספת ה – Climb PRO, Mountain Dynamics.
  • הליך מיגרציה נוח ומהיר ממכשירים קודמים.
  • תצוגה ברורה וחדה.
  • כפתורי תפעול נוחים לשימוש.

חסרונות

  • כמות וסוג שדות המידע במכשיר מוגבלים בהשוואה לשאר דגמי ה EDGE – במיוחד למי שעושה שימוש במד וואטים. לדוגמא אין נתוני NP, Watt/Kg, IF ועוד. חלק מהפערים ניתנים לפתרון ע"י טעינה למכשיר של שדות נתונים שאנשים פיתחו בעצמם ושיתפו בחנות האפליקציות של גרמין ה – GARMIN Connect IQ Store. חשוב לציין כי למרות שהנתונים הללו לא מוצגים במכשיר עצמו, הם ניתנים לצפייה וניתוח לאחר הרכיבה ב Garmin Connect (או בכל פלטפורמה אחרת) אליה סינכרנתם את נתוני האימון.
למרות שלא מוצגים במכשיר, נתוני ה POWER המתקדמים – מוקלטים ומסונכרנים לגרמין קונקט
  • המכשיר לא מקליט ולא מסנכרן נתוני Cycling Dynamics – במידה ויש לכם מד וואטים המשדר ומחשב נתונים אלה, לא תוכלו לעשות בהם שימוש (לדוגמא הספק רגל שמאל/ימין, איזון בין רגליים וכו'). האמת שנקודה זו לא ברורה לי ואני מקווה שגרמין תאפשר זאת בעתיד. זה בסדר שהמכשיר לא מציג נתונים אלה, אבל למה לא לאפשר לו להקליט ולהעלות אותם ל Garmin Connect כך שיהיו זמינים לניתוח וצפייה לאחר הרכיבה?

למי מתאים?

  • לרוכבים המחפשים להפחית כל גרם ממשקל האופניים.
  • לרוכבי שטח המחפשים מחשב רכיבה קומפקטי עימו הם יכולים להרגיש יותר בטוח בהיבט עמידות לתנאי השטח, כמו גם  להינות ממטריקות ה Mountain Dynamics.
  • לרוכבים המעוניינים ב ECO System של גרמין ומחפשים מחיר כניסה סביר למחשב רכיבה עם פונקציונליות רחבה.
  • למי שמחפש פתרון זול הן לרכיבות חוץ והן לרכיבות In Door בהן הוא יכול לשלוט על הטריינר החכם שלו ללא צורך בשימוש ובתשלום לאפליקציות צד שלישי.

למי פחות מתאים?

  • אם אתם מתקשים בקריאה מקרוב – גודל המסך עשוי להיות קטן מדי עבורכם בשביל לקרוא נתונים מסוימים תוך כדי הרכיבה (במיוחד באם מסכי המידע כוללים אינפורמציה רבה).
  • למי שרוכב ועושה שימוש נרחב במפות וניווט. לדוגמא הצגת רובד כבישים, יכולת ניווט מודרכת בין נקודות ציון וכו'- המכשיר אינו מספק פונקציונליות זו.
  • למי שחשוב לראות תוך כדי רכיבה מגוון נתונים הקשורים לוואטים (מעבר לנתונים הבסיסיים) – דוגמת NP, IF, Watt/Kg וכו'. לחלק תוכלו למצוא פתרון בחנות האפליקציות של גרמין ולחלק לא.
  • למי שיש לו מד וואטים המספק נתוני Cycling Dynamics והוא מעוניין לעשות בהם שימוש.

לסיכום

אם אתם מחפשים מחשב רכיבה קטן המכיל פיצ'רים רבים ושימושיים – ה EDGE 130 Plus עשוי להיות המכשיר בשבילכם. נראה שגרמין מצאה את האיזון הנכון מבחינת בידול דגמי משפחת ה EDGE בהיבט מחיר ופונקציונליות וכעת המדרג ביניהם יותר ברור ועושה שכל.

מבחינת התחרות, יש ל EDGE 130 Plus מספר מתחרים בשוק, הן מבחינת מחיר והן מבחינת חבילת הפונקציות הכללית. אך מי שרגיל ומעוניין באינטגרציה ל ECO System של גרמין, ימצא במכשיר הזה את מבוקשו.

אם גרמין תאפשר בעתיד גם למכשיר זה לתמוך ב Cycling Dynamics זה יהיה פיצ'ר מנצח.


הירשמו לאתר וקבלו עדכונים על תוכן חדש ומעניין ישירות בדוא"ל !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

כתיבת תגובה